Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
De bedrijven van de Schwarz Group (Lidl, Kaufland) hebben in het boekjaar 2022 een ‘stabiele’ groei en een recordomzet geboekt, zo wist de Duitse multinational donderdag te melden. En toch overheerst in Neckarsulm de neiging om te besparen.
De bedrijven van de Schwarz Group sloten het boekjaar 2022 (dat eindigde op 28 februari) af met een omzet van 154,1 miljard euro, een stijging van 15,4%, zo laat het bedrijf trots weten. “De stijging van de kosten voor basisproducten, energie en vervoer is tot op zekere hoogte gecompenseerd door efficiënt procesbeheer, waardoor de stijgingen niet volledig aan de klanten zijn doorberekend”, aldus de retailgroep. “Daarnaast hebben de grote beschikbaarheid van de producten, de aantrekkelijke prijzen en het innovatieve productaanbod geholpen om nieuwe klanten aan te trekken. ” Concreet zag Kaufland zijn omzet met 16,1% toenemen tot 31,8 miljard euro, terwijl Lidl zijn omzet met 13,8% verhoogde tot 114,8 miljard euro. De rest van de omzet werd verdeeld over PreZero (milieudienstverlener) en Schwarz Produktion (holdingmaatschappij voor alle productiebedrijven van het concern). Ook de online verkoop steeg met 8,5% tot 1,9 miljard euro. Binnen de Schwarz-groep is er echter een tendens tot besparing en voorzichtigheid, zoals het Duitse tijdschrift Lebensmittel Zeitung op basis van een anonieme bron meldt. Ook de investeringen lagen aan de lage kant. Tijdens het afgelopen boekjaar werd 8 miljard gespendeerd, hetzelfde totaal als in het voorgaande jaar, niettegenstaande de toename van de omzet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?