- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bio-Planet, onderdeel van de Colruytgroep, profiteert van de groeiende populariteit van bio, maar ziet door investeringen zijn verlies verdubbelen.
In 2016 gaven Belgen 12% meer uit aan biologische producten, en zelfs 13% meer in verse bioproducten in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens de VLAM, dat zich baseert op gegevens. van GfK, hebben Belgen vorig jaar 586 miljoen euro uitgegeven aan bioproducten. De stijging is het sterkst in het zuiden van ons land: met een stijging van 'maar' 7% blijft Vlaanderen achterop. In verse voeding heeft bio een marktaandeel van 3%.
Door die groeiende populariteit ziet België steeds meer nieuwe bioconcepten ontstaan, zoals Färm, Bio C'Bon of ook nog The Barn. Coluryt Groep riep Bio-Planet in 2001 in het leven en heeft vandaag 27 winkels en 80 afhaalpunten. De hausse van de biomarkt is goed nieuws voor de keten.
Volgens De Tijd heeft bioketen een omzetcijfer van 122 miljoen euro, een stijging met 25% tegenover het voorgaande jaar (afgesloten op maart 2017). Daarmee is het goed voor een kwart van de totale biomarkt in ons land. 41,5% van die markt is verder in handen van Delhaize en Carrefour, die ook steeds meer inzetten op bio. En zij niet alleen: ook harddiscounters bieden steeds meer bioproducten aan. Van een aandeel van 5,5% in 2015 is het aanbod bioproducten gestegen naar 9,4% in 2016.
Ondanks die mooie cijfers tekent Bio-Planet een nettoverlies van 4,8 miljoen euro op, dubbel zoveel als in 2015. Het is het tweede jaar op rij dat de keten verlieslatend is. De verliezen zijn te wijten aan het uitbreidings- en renovatieplan. Colruytgroep wil binnen vier jaar 40 Bio-Planet winkels hebben. Vorig jaar opende er een nieuw magazijn in Beersel.
Bio-Planet opende sinds april vier winkels (Mol, Charleroi, Marcinelles en Machelen) en renoveerde twee verkooppunten (Turnhout en Dilbeek). Dit jaar zouden er drie nieuwe winkels moeten komen. Om de verliezen op te vangen heeft de groep 30 miljoen euro in Bio-Planet gestopt, naast 12 miljoen in Dreambaby en 10 miljoen euro in Cru.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?