iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na de ‘vette jaren’ van de gezondheidscrisis kreeg de categorie huishoudelijke onderhouds- en schoonmaakproducten in 2022 te maken met een pijnlijke terugkeer naar een normale situatie, in combinatie met een moeilijke economische context. “En 2023 dreigt alweer een jaar vol uitdagingen te worden, vooral voor de A-merken in vergelijking met de huismerken”, waarschuwt Fanny Delcroix van Colgate-Palmolive.
De categorie van de schoonmaakproducten kende in 2022 een sterke achteruitgang, die ook wordt bevestigd door de cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ, en door berichten van spelers uit de sector. Zowel voor allesreinigers, reinigingsdoekjes als meer gespecialiseerde producten zien we hoofdzakelijk rode cijfers, met volumedalingen van 4 à 5 tot 10 en zelfs 16%, afhankelijk van de subcategorie. “De categorie van de hard surface care had het in 2022 bijzonder lastig, met een sterke daling van de verkoop voor alle merken”, bevestigt Fanny Delcroix, consumer experience manager home care bij Colgate-Palmolive. “Die markt is in 2022 trouwens aanzienlijk kleiner dan in 2019 voor de komst van COVID-19”, voegt ze er nog aan toe. Shana Vereecken, category manager voor België, Nederland en Frankrijk bij Ecover, kan dat alleen maar beamen. “De categorie van huishoudelijke onderhoudsproducten staat nog altijd onder druk, met -9% voor 2022 in vergelijking met 2021.” Zij nuanceert echter wel enigszins de indrukwekkende daling. “Net als in de meeste FMCG-categorieën zijn de prijzen voor die artikelen gestegen, waardoor de daling in waarde is getemperd tot -6%.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?