De online verkoop is in het eerste kwartaal van 2022 wereldwijd met 3% gedaald tegenover dezelfde periode in 2021. Dat blijkt uit de Salesforce Q1 Shopping Index. In België daalden de online uitgaven met maar liefst 10%, de eerste daling van de online verkoopcijfers sinds het ontstaan van de index 9 jaar geleden.

Nadat er enkele kwartalen ongezien veel online aangekocht werd, krijgt de online verkoop plots een stevige dip. Dat heeft te maken met de inflatie: de gemiddelde verkoopprijs in de Verenigde Staten steeg bijvoorbeeld met 11 procent. Ook problemen met de toeleveringsketen en de economische onzekerheid hebben allemaal hun invloed gehad op de omvang van de bestedingen van de consumenten. En dat uit zich in de cijfers van Salesforce. Zo dalen de wereldwijde online uitgaven met 3% op jaarbasis, de trafiek met 2% en de ordervolumes met 12%.

In Europa wogen ook de stijgende brandstofprijzen en de oorlog in Oekraïne zwaar op het consumentenvertrouwen: de online verkopen en bestelvolumes daalden met respectievelijk 13 en 17%. Ook de Belgische consumenten kochten minder online: daar daalden de online uitgaven met 10%. 

Een andere ongunstige factor was de crisis bij de toeleveringsketen, zoals de sluiting van de havens van Shanghai en de arbeidsblokkades. “Door de vertragingen en de aanhoudende druk op de toeleveringsketen daalde het aantal SKU’s in het eerste kwartaal van 2022 met 3% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021”, klinkt het in het rapport. Productcategorieën met de grootste daling in voorraad waren vooral speelgoed en educatieve producten (-23%) en huishoudelijke apparaten (-12%).

E-commerce doet het beter dan fysieke winkels

“In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar werd in Q1 van dit jaar minder online besteed, toch zitten de online bestedingen volgens de Market Monitor van BeCommerce nog steeds in stijgende lijn ten opzichte van de bestedingen in de winkelstraat. De inflatie heeft er bovendien voor gezorgd dat consumenten minder artikelen aankopen bij minder retailers”, verklaart Roel Naessens, regional VP marketing cloud en commerce cloud bij Salesforce. “En waarschijnlijk is dit geen tijdelijk fenomeen, maar een signaal dat het gedrag van de consument wijzigt. Retailers die hierop inspelen, slaan een brug tussen fysieke en digitale kanalen om loyale shoppers aan te trekken en te behouden. Zo zien we zelfs retailers in België die 20% van hun omzet uit online sales halen middels een omnichannel-strategie. Een mooi voorbeeld hiervan is Torfs. Dat is best veel naar Belgische normen.”

Nu de inflatie en de brandstofprijzen toenemen, en goederen schaarser worden, is het niet ondenkbaar dat het gedrag van de consument verandert en hij voor de rest van het jaar minder zal uitgeven.  Retailers zullen daarom een delicaat evenwicht moeten vinden tussen het stimuleren van de vraag en het optimaliseren van de marge in hun promotionele kalenders. "Tegelijkertijd zien we ook een kantelpunt in onze manier van consumeren, waar de retailer op in kan spelen. De consument is spaarzamer, wat leidt tot duurzaam consumeren. Zo  wordt bijvoorbeeld de markt van tweedehandskledij ook groter. Platformen als Vinted zijn best populair", klinkt het.

Meer mensen kiezen voor afbetaling

Tot slot noteert Salesforce ook een stijging in het aantal flexibele betaalopties. ‘Buy Now Pay Later’ was nog nooit zo populair. Het systeem biedt een vangnet voor consumenten in onzekere tijden, doordat ze noodzakelijke aankopen onmiddellijk kunnen doen en geleidelijk kunnen afbetalen. 9% van de wereldwijde online uitgaven in het eerste kwartaal van 2022 werd gedaan met Buy Now Pay Later, een stijging van 20% tegenover dezelfde periode in 2021, en van 9% sinds het vierde kwartaal van 2021.