- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belg koopt – zeker in het vooruitzicht van de eindejaarsfeesten – het speelgoed voor zijn of haar kinderen steeds vaker in een webshop. “We verwachten dat dit jaar één op de vier Belgische gezinnen zijn Sinterklaasspeelgoed online zal aankopen“, voorspelt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce.
Volgens haar is speelgoed is één van de productcategorieën van de e-commerce die over de jaren heen enorm populair is geworden. “Dat blijkt ook uit de resultaten van de BeCommerce Market Monitor die we in september voorstelden. In totaal gaf de Belg tijdens de eerste zes maanden online 66,15 miljoen euro uit aan speelgoed. Dat is een stijging van 58% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, verduidelijkt ze. Concreet gaat het om zo’n 2,3 miljoen aangekochte speelgoeditems.
Van alle Belgische gezinnen die online winkelen, koopt vandaag 28% speelgoed online. Terwijl in het eerste kwartaal van 2015 amper 149.128 Belgische gezinnen hun speelgoed online kocht, nam dat aantal in dezelfde periode van dit jaar toe tot 296.599. Dat is met andere woorden een verdubbeling op vier jaar tijd.
Deze trend blijkt ook uit onderzoek van Comeos. Dit jaar kocht volgens die enquête 31% van de Belgen speelgoed op het internet, ofwel 19% meer dan het jaar daarvoor.
Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen het aantal kopers stijgt, maar dat ook het uitgegeven bedrag fors toeneemt. “Zo gaf een doorsnee Belgisch gezin vorig jaar gemiddeld 113 euro uit aan online besteld speelgoed. Dat bedrag blijft maar stijgen”, zegt Geeroms.
In 2015 en 2016 spendeerde de Belg gemiddeld 80 euro per online aankoop van speelgoed. Dat bedrag steeg in 2017 tot 89 euro. Dit jaar kent de verkoop een ware boom: “Voor de eerste helft van 2018 zitten we al aan 126,5 euro per online aankoop”, zegt Geeroms. Zij verwacht dat dit bedrag in de tweede helft van dit jaar nog hoger zal zijn, omdat de verkoop traditioneel tijdens de laatste drie maanden van het jaar fors stijgt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?