Lokkal
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lokkal
Online supermarkt Lokkal heeft zijn activiteiten stopgezet. De digitale versmarkt ging in november 2020 van start en kende ook een goed begin, maar is er mee opgehouden.
“Permanent gesloten”. Lokkal, één van de eerste online supermarkten in ons land, heeft zijn activiteiten na amper twee jaar stopgezet. Het bedrijf werd in 2020 opgestart door jonge ondernemers Gert Aerts, Bernd Van Roosendael, Kim Herman en Geoffrey Vanherck met de bedoeling ambachtelijke en verse voeding van uitsluitend lokale producenten online aan de man te brengen. Lokkal verkocht zo onder meer producten van Roger Van Damme, Dierendonck en Balls ’n Glory en bood daarnaast ook kant-en-klaremaaltijden en foodboxen aan. Het bedrijf leek aanvankelijk op de goede weg en bediende consumenten in Antwerpen en enkele gemeenten in Vlaams-Brabant. De ondernemers droomden ervan tegen het begin van dit jaar heel Vlaanderen te bedienen, en zelfs de mogelijkheid om naar Wallonië te trekken werd bekeken, maar vorig jaar werden de activiteiten stopgezet.
De app is niet meer terug te vinden en de website is uit de lucht gehaald. “Het bedrijf is gestopt, maar meer kan ik er niet over zeggen. Ik ben er zelf uitgestapt voor het zover was”, zegt mede-oprichter Geoffrey Vanherck aan Gondola. Dat Lokkal ermee gestopt is, komt niet helemaal als een verrassing. Het is al langer duidelijk dat online supermarkten het moeilijk hebben om te overleven. Tijdens de corona-crisis kreeg e-commerce een stevige duw in de rug, maar daarna kwam er een terugval. Reguliere supermarkten geven al langer aan dat het moeilijk is om hun onlineactiviteiten rendabel te maken. Door het verdwijnen van Lokkal zijn er momenteel nog twee Belgische digitale supermarkten actief in ons land: Rayon en Kazidomi. Daarnaast zijn er nog verschillende buitenlandse spelers, waaronder Greenweez, Crisp, Foodello, Butlon en Pieter Pot. De laatste verkeert in financiële moeilijkheden, maar hoopt zich onder nieuwe bestuurders te kunnen herlanceren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?