#1 De redactie blikt nog een laatste keer terug op de opmerkelijkste concepten en/of campagnes van het voorbije jaar. Wat sprong er in het oog? Wat is er belangrijk en/of innovatief geweest in de retail en FMCG het voorbije jaar? Vier leden van de redactie van Gondola Magazine schuiven hun persoonlijke keuze naar voor. Vandaag: de keuze van Laura Ferreira Porto.

Begin december ging de naam Maurizio Cattelan nog maar eens over de tongen. De kunstenaar die bekend staan voor zijn op zijn minst surrealistische werken, verkocht eind vorig jaar zijn werk 'Comedian' voor de aanzienlijke som van 120.000 dollar op de hedendaagse kunstbeurs Art Basel in Miami. Niet mis, voor een banaan die met tape aan een muur vastgekleefd werd.

Zowat tegelijk met de stunt van de kunstenaar speelt Carrefour in op het werk van Cattelan met een gedurfde publiciteitscampagne die perfect uitgespeeld werd op sociale media. De supermarkt etaleert de banaan in kwestie, vastgemaakt aan de muur met tape, om fruit en groenten aan een lage prijs naar voor te schrijven, met de slogan: "Met onze bioproducten is culinaire kunst binnen ieders handbereik."

Het idee ligt voor de hand, en toch moet je er opkomen!

Laura Ferreira Porto
Journaliste chez Gondola

Een geniale ingeving die uitgroeide tot de best gedeelde post van 2019 voor Carrefour. Een marketingcampagne met enorm veel impact, die op 31 december 24.600 keer was gedeeld, met meer dan 1.300 commentaren en zelfs meer dan 8.700 likes op Facebook.

Een reclamecampagne lanceren die inspeelt op de actualiteit: het concept is niet nieuw, maar het is een primeur voor Carrefour die meteen uitgroeide tot een succes. En zelfs al ligt het idee voor de hand, toch moet je er gewoon opkomen! Wie vertrouwd is met sociale media als Facebook, Instagram Twitter en andere media weet hoe je met het spelen met een bekend beeld veel mensen kan bereiken.

Op sociale media zijn het vooral gewone mensen die zich amuseren met het parodiëren van een bekend beeld, maar reclamemakers zouden dom zijn om het niet ook te doen. Op het web wemelt het van parodieën, waar vooral 'memes' gebruik van maken om een grappige boodschap over te brengen. Een 'meme' is, voor wie het niet zou weten, een parodie die zich baseert op een bekend beeld, die via de tekst in een andere context neergezet wordt. Vaak worden 'memes' verspreid onder vrienden, als 'inside jokes', maar heel vaak gaan ze qua bereik veel verder dan dat en bereiken ze een groot publiek. Voor Carrefour is het een voltreffer, niet alleen omdat er zoveel reactie op kwam, maar ook omdat het zich op deze manier geliefd maakt bij jongeren, toont dat het het soort gevoel voor humor heeft dat vandaag geapprecieerd wordt.