Spar Spalbeek
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Spar Spalbeek
Aan het begin van 2023 polste onze redactie naar de mening van een aantal franchisenemers over de markt en haar problemen. Want wie kan het nu beter over de situatie op het terrein hebben dan mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn? Hoe beleefden zij het bewogen jaar 2022? Welke verwachtingen hebben ze voor dit jaar? Aan het woord: Jolien en Domien Vanhentenrijk, zaakvoerders van Spar Spalbeek.
2022 bracht veel zorgen rond stijgende kosten zoals energie, personeel… De prijsstijgingen van de markt zijn duurder geworden, wat iedereen kopzorgen bezorgt en ervoor zorgt dat wij manieren moeten zoeken om hiermee om te gaan. Bovendien moet je als uitbater ook actief bezig zijn met hoe je je energiekosten kan inperken. Dat bewustzijn heeft meer centraal gestaan dan ooit, wat 2022 uiteindelijk een moeilijker jaar maakte dan we dachten. We hebben wel al een aantal juiste infrastructurele investeringen gedaan: het is nog een nieuwe winkel met de juiste frigo’s, manieren om energie te besparen… maar toch blijven de energiekosten een grote uitdaging!
Volgend jaar zullen onze zorgen rond energie, personeelsindex, prijsstijgingen… nog niet meteen van de baan zijn. Het zal een jaar worden waarin we moeten zoeken naar meer oplossingen om hiermee om te gaan. Welke? Dat is de vraag van 2023. Enerzijds hopen we dat er meer stabiliteit komt op alle markten en dat de concurrentie van de vele winkels zal stoppen. De grote taart moet namelijk steeds onder meer partners verdeeld worden, maar wordt zelf niet groter. Anderzijds hopen we ook nieuwe projecten te kunnen realiseren in de winkel: een winkeluitbreiding om praktischer te werken staat op de planning, maar moet voorlopig uitgesteld worden door de stijgende bouwprijzen. Maar uitstel is geen afstel. Wij hopen in 2023 toch te kunnen groeien en onze winkel in de kijker te zetten voor onze klanten.
Dit artikel komt uit onze special edition van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?