Lidl
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Lidl
Lidl wil meer inzetten op digitalisering en bouwt daarom de bedeling van zijn papieren folders af in grote steden. Voorlopig worden er al minder papieren folders geleverd in grote steden als Gent, Antwerpen en Brussel. Of er ook nog andere steden zullen volgen moet nog blijken.
Na Carrefour en Delhaize, bevestigt nu ook Lidl dat het in de toekomst meer zal inzetten op digitale folders. Dat heeft een impact voor zijn papieren folder: de discounter wil de bedeling ervan in grote steden namelijk geleidelijk aan afbouwen. De reden is niet ver te zoeken. Enerzijds zijn er natuurlijk de hoge papierprijzen en de ecologische impact. "Anderzijds zitten mensen in grote steden meer online en hebben ze vaker stickers met ‘geen reclame’ op hun brievenbus plakken. Daardoor valt al een heel deel van je bereik sowieso weg”, verduidelijkt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl.
Twee jaar geleden is Lidl voor het eerst gestart met het afbouwen van de papieren folder in grootsteden. Ondertussen heeft de retailer het aantal papieren versies verminderd in steden als Gent, Antwerpen en Brussel. Of en welke steden er in de toekomst nog zullen volgen, moet later blijken. "In maart houden we een evaluatie", vervolgt Isabelle Colbrandt. "Momenteel hebben we nog niks beslist over een mogelijke verdere afbouw, maar mocht die er komen dan zal dat geleidelijk gebeuren." Toch benadrukt Lidl dat het zeker niet de bedoeling is om resoluut te stoppen met de papieren folder aangezien het nog steeds een van de belangrijkste middelen blijft om klanten te bereiken. "Zeker in moeilijke tijden blijken promo's in de papieren folder relevanter dan ooit! Dus definitief stoppen met de papieren folder zal niet gebeuren. Mochten we bij de evaluatie toch beslissen om de bedeling ervan te verminderen, dan zou dat enkel het geval zijn in zones waar klanten veel online surfen en heel vaak de app gebruiken, vooral grootsteden dus. In de winkel blijft de papieren versie nog steeds voorhanden," besluit Colbrandt.
Wilt u meer weten over de toekomst van folders in België? Houd dan zeker het komende Gondola Magazine (januari-februari) in de gaten! Bent u nog geen abonnee? Schrijf u dan snel in!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?