iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Amerikaanse gigant Mondelez rapporteerde een sterke omzet- en winstgroei in het tweede kwartaal. Een "solide prestatie" die het bedrijf ertoe aanzette zijn verwachtingen voor het hele jaar te verhogen.
Mondelez rapporteerde in het tweede trimester een omzet van 8,5 miljard dollar, een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Zo maakte het bedrijf zelf bekend. Deze stijging is naar eigen zeggen vooral te danken aan de autonome groei van de netto-omzet met 15,8% en aan extra omzet door de overnames van Clif Bar en Ricolino in 2022, deels tenietgedaan door ongunstige wisselkoersen. Daarnaast blijkt dat de groei bijzonder sterk was in Noord-Amerika (+22,7%) en Latijns-Amerika (+40,2%), en iets minder sterk in Europa (+11,4%) en Azië, het Midden-Oosten en Afrika (+4,8%). Dankzij deze prestaties boekte het bedrijf uit Chicago tussen april en juni een nettowinst van 944 miljoen dollar, 26,4% meer dan vorig jaar.
"Ik ben blij met onze resultaten in het tweede kwartaal, die een algemene kracht laten zien in al onze activiteiten, met een sterke en winstgevende omzetgroei in alle regio's en categorieën", zegt CEO Dirk Van de Put. "Onze teams blijven aanzienlijke vooruitgang boeken in het kader van onze herstructureringsinitiatieven voor ons portfolio, terwijl ze zich tegelijk richten op het versnellen van een sterke en duurzame groei. Dankzij onze sterke prestaties in het eerste halfjaar en de veerkracht van onze categorieën kunnen we onze verwachtingen voor de netto-omzet en de winst voor heel het jaar verhogen." Mondelez verwacht nu een autonome omzetgroei van meer dan 12%, vergeleken met meer dan 10% eerder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?