De Duitse supermarktketen Rewe wil haar aanwezigheid in het Groothertogdom Luxemburg uitbreiden nadat de eerste vestiging in de dwergstaat een succes werd. Ook Belgische retailers zoals Colruyt, Carrefour en Delhaize willen groeien in Luxemburg.
In april waagde Rewe zich voor het eerst op de Luxemburgse markt. De Duitse retailer opende toen een Rewe XL Hundertmark-winkel in Echternach, een klein stadje dicht bij de Duitse grens. De supermarkt, die 1.550 m² groot is, zou het erg goed doen. Volgens onze collega’s van LZ Retailytics zouden klanten er dubbel zoveel uitgeven als in vergelijkbare winkels in Duitsland. De winkelformule werd licht aangepast aan het Luxemburgse klimaat. Zo werd het assortiment afgestemd op de lokale behoeften: 7.000 van de 30.000 referenties in de winkel zijn afkomstig uit het Groothertogdom.
Door de goede prestaties van de winkel in Echternach zou Rewe, dat al tien winkels van de Hundertmark-formule heeft vlakbij de grens, zijn aanwezigheid willen uitbreiden in het buurland. Volgens LZ Retailytics staan er meerdere winkelopeningen op de planning.
Eiland van groei
Luxemburg staat er om bekend een snelgroeiende en kapitaalkrachtige bevolking te hebben, die een mix is van nationaliteiten door de vele expats en pendelaars uit het buitenland die er aanwezig. Met zijn grote koopkracht en stijgend inwonersaantal, dat wel vooral uit andere landen van de Europese Unie komt, is het Groothertogdom een eiland van potentiële groei in een zee van Europese landen waar het qua consumptie heel wat minder gaat.
De marktleider in de dwergstaat is een lokale speler (Cactus), maar steeds mee buitenlandse retailers willen ook graag een deel van de Luxemburgse koek.
Buitenlanders in Luxemburg
De eerste die zich in Luxemburg vestigde was louis delhaize: ondertussen maken Cora, Match en Smatch al lang deel uit van het lokale landschap. Daarna staken ook Delhaize, het Duitse Aldi en Lidl en het Franse Auchan de grens over. Zelfs Colruyt zet er zijn eerste aarzelende stappen: de Belgische marktleider opent in november haar vierde supermarkt in Luxemburg.
De meest ambitieuze buitenlander is zeker Delhaize, dat in de nabije toekomst nog twintig nieuwe winkels wil openen bovenop het huidige totaal van 51 verkooppunten. Lidl voorziet op middellange termijn ook twaalf nieuwe vestigingen.
Recent kwamen daar ook nog ketens bij die het moeten hebben van winkels met een kleinere oppervlakte, zoals Monoprix, Carrefour en Picard. Daarbij komen nog een pak nieuwe shoppingcentra, zoals Cloche d’Or, een monsterproject van 100.000 m² dat wordt ontwikkeld rond een nieuwe Auchan-hypermarkt waarvan de oppervlakte 12.500 m² zal bedragen.
Eindeloze groei?
De grote interesse van retailers uit de buurlanden in Luxemburg, zou wel eens voor een overaanbod aan kleinhandelszaken kunnen zorgen. De Kamer van Koophandel van Luxemburg schat de commerciële oppervlakte (zowel food als non-food) vandaag op een miljoen vierkante meter, en voorziet dat die binnen vijf jaar met nog 25% zal stijgen. Eindeloze groei in Luxemburg?