Op ontdekking bij het nieuwe 'lifestore' concept van Auchan Luxemburg
- 12.000 m2 aan winkeloppervlakte waarvan 1.000 m2 gewijd aan de foodcourt en maar liefst 477 medewerkers
- 330 zitplaatsen in de brasserie, de foodcourt, en de wijncorner
- Een investering van 15 miljoen euro
Het nieuwe lifestore concept van Auchan Retail werd al gelanceerd in het Italiaanse Turijn en het Chinese Jiaxing, een stad in de provincie Zhejiang. Maar sinds vorige week is het concept ook terug te vinden bij onze Luxemburgse buren in het winkelcentrum La Cloche d’Or.
Productiecentrum
Auchan Retail breekt met het traditionele retailconcept door zijn lifestores te verbinden met verschillende leefwerelden. Op die manier krijgt het concept nieuwe functies: het wordt als het ware een echt productiecentrum. Bakkers, patissiers en andere koks geven er het beste van zichzelf en laten klanten ter plaatse genieten van hun specialiteiten. Consumenten kunnen de gerechten ook afhalen of meenemen via de drives, buurtwinkels en naburige supermarkten. “In totaal stellen 108 voedingsexperten hun diensten ter beschikking voor de Luxemburgse klanten”, benadrukt de retailer.
Logistiek centrum
De lifestore wordt daarnaast ook een echt logistiekcentrum voor de stockage en het transport van een uitgebreid assortiment naar andere Auchan-contactpunten. De lifestore zal de rol van service center op zich nemen dat zal zorgen voor nieuwe belevingen die samen met het hele ecosysteem van het merk worden opgebouwd. Zo zal deze winkel op termijn een netwerk van contactpunten bevoorraden in functie van de noden van de inwoners van die specifieke leefwerelden (voetgangersdrive, buurtwinkel, afhaalpunt bij partners….).
Het concept opnieuw uitgedacht
Met de lifestore breekt Auchan met de codes van de traditionele retail. Om meer ruimte te creëren, meer comfort te bieden en om alles vlotter te laten verlopen, kiest Auchan Retail voor een radicale aanpak. Gedaan met de lange rijen aan de kassa, de centrale gangen en andere imposante meubels. De retailer maakt gebruik van technologieën als ‘scan & go’ (scan en betaling via de smartphone zodat klanten niet langer langs kassa moeten gaan) en ‘self scanning’ (scan met scanner voor een snellere betaling aan de kassa), om de betaalruimte wat discreter te maken.
In de Luxemburgse winkel werd ook het aanbod aangepakt. Zo is de wereld van de mannen- en vrouwenkleding en de bibliotheek niet langer aanwezig. Daarnaast koos de retailer ook voor een gedurfde keuze bij sommige producten. Het resultaat? In elk van de 3 hallen - de hal ‘le gout du bon’ (voeding) , de hal ‘bien au quotidien’ (welzijn) en de hal ‘Les idées Maison’ (non-food) - worden alle producten op een verzorgde manier uitgestald zodat ze niet alleen inspiratie bieden maar ook de winkelbeleving ten goede komen.
De voedingshal werd flink onder handen genomen. Voortaan heerst er een markthal gevoel en wordt er volop aandacht besteed aan de korte keten, lokale specialiteiten en seizoensgebonden producten. Samen zijn deze artikelen goed voor 20% van het voedingsassortiment in de winkel.
De sla en kruiden kunnen ter plaatse geplukt worden in de hydroponische serres van de start-up In Farm. Bio viert er trouwens hoogtij, want er zijn maar liefst 3.300 biologische referenties aanwezig. Specifieke eilanden, zoals de wijnkelder of de truffelbar maken komaf met het traditionele winkelparcours en komen perfect tegemoet aan de behoeften van klanten die op zoek zijn naar zeldzame producten…
Ook de hal rond welzijn nodigt met verschillende corners en niches consumenten uit om aandacht te besteden aan hun eigen verzorging. Er is zelfs een discrete ruimte aanwezig waar mama’s hun baby’s de borst kunnen geven. In de hal rond non-food wordt er dan weer inspiratie gegeven dankzij ultra hippe decoratieruimtes.
Winkelbeleving
Elke hal biedt de nodige belevingsruimtes en speciale corners in samenwerking met partners. Zo ontdekken klanten, dankzij de samenwerking met de start-up Jean Bouteille, zero waste oplossingen voor vloeistoffen, bijhorende producten in bulk en herbruikbare flessen in de afdeling beauty of onderhoudsproducten.
Verder is er ook een brasserie aanwezig met 90 zitplaatsen in het midden van de voedingshal. In de open schappen, evenals in de keukens, worden de producten die te koop worden aangeboden en die ook gebruikt worden door de koks van Auchan à la carte voorgesteld. Om de smaakpaletten nog verder te verbreden is er ook een foodcourt "Les comptoirs du goût” aanwezig die zich uitstrekt over 1.000 m2 en die klanten uitnodigt voor een heerlijke pauze. Zij hebben keuze uit een saladebar en vers fruit, broodjes die ze zelf kunnen samenstellen, pizza’s die gebakken worden op houtvuur, Aziatische gerechten of simpelweg koekjes die bij warme dranken worden aangeboden. Er is voor ieder wat wils. Bovendien kunnen de gerechten zowel ter plaatse gegeten als afgehaald worden. Geregeld zullen er in de brasserie ook master-classes in koken of patisserie worden gegeven. Daarnaast kunnen bier- en wijnclubs ook samenkomen in de wijncorner.
Wat de hal met welzijn betreft vinden klanten een beautybar die samen met L’Oréal werd uitgewerkt en waar klanten producten kunnen testen en make-upworkshops kunnen volgen met beautyexperten. Daarnaast biedt de start-up Bouton Noit klanten ook een extra persoonlijke service met zijn op maat gemaakte kledij.
Extra services
En dat is niet alles: om klanten te laten kennismaken een complete ervaring te laten ervaren, roept Auchan de hulp in van professionals die je misschien niet direct verwacht in een traditionele supermarkt. Zo is er speciaal personeel aanwezig dat klanten moet ontvangen, maar is er ook een sportcoach, een diëtist, een bloemist, enkele chefkoks, een maître d’hôtel en andere experten uit de voedingsindustrie. Vanaf september komt daar ook nog een personal shopper en een zytholoog (bierspecialist) bij. Die laatste moet bierliefhebbers entertainen.