iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De e-commerce, die voorheen al florissant was, is nog meer vooruitgegaan onder invloed van de coronaperiode, vooral wat betreft de non-foodproducten. Wat voeding betreft daarentegen is de stijging beperkter.
“Op dit moment neemt e-commerce in België nog een heel bescheiden plaats in wat FMCG betreft. Ik denk echter wel dat deze zich in de toekomst sterk zal ontwikkelen”, vertelt Tom Penninckx (NielsenIQ). “Als we bijvoorbeeld kijken naar hoe de sector zich in Nederland heeft ontwikkeld, of in Azië, dan zien we dat de aankopen via online shoppen daar al heel wijdverspreid zijn. Een van de trends die altijd erg sterk is geweest wat betreft de retail, is convenience. Net daarom is bestellen via je pc of smartphone en het vervolgens thuis laten bezorgen van wat je gekocht hebt zo aantrekkelijk voor veel mensen, en dat zou eveneens het geval moeten zijn voor voedingsproducten. Ook al zijn er nog steeds heel wat consumenten die graag naar de fysieke winkels gaan, laten we dat niet vergeten. Dit is echter iets waar retailers tegenwoordig goed over moeten nadenken. Hoe zal ik evolueren? Hoe belangrijk is e-commerce? Welke diensten ga ik online voorstellen? Moet ik thuisbezorging aanbieden, ondanks de hoge kosten, enzovoort? Om eerlijk te zijn heb ik daar geen kant-en-klare oplossingen voor, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om enkele antwoorden te krijgen door de mogelijkheden te analyseren die zijn ontwikkeld door spelers die online succesvol zijn.”
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?