- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
On the go verkeert in zware problemen. De categorie kreeg enkele rake klappen door de crisis en het ziet er niet naar uit dat er snel beterschap komt. “Het zal nog 1,5 à 2 jaar duren vooraleer we evenveel zullen consumeren als voor de crisis.”
Er hangen donkere wolken boven on the go. De categorie, die draait om een snelle hap voor onderweg en erg populair is bij de werkende bevolking, is een van de zwaarst getoffen segmenten binnen de foodretail. Voor de crisis kende on the go een zeer sterke groei, maar die is volgens Carrefour plotseling tot stilstand gekomen. Vooral de salades en sandwiches hebben fel geleden. Zij daalden met respectievelijk 16,8% en 13,3% in waarde, aldus Nielsen-cijfers die Sodebo vrijgaf. “De verkoop van sandwiches en salades, producten die ideaal zijn voor tijdens de lunchpauze of onderweg, wordt sterk beïnvloed door het verplichte telewerken, de sluiting van scholen en universiteiten, en de beperkte mobiliteit voor iedereen”, verduidelijkt Kerstin Seinsche, commerce & service export assistent bij Sodebo.“Bovendien koken consumenten nu ze meer thuis zijn opnieuw zelf, wat ten nadele komt van deze segmenten.” Ook Foodmaker doet een gelijkaardige vaststelling. “Aan het begin van de coronacrisis viel on the go terug tot -70% om dan te stabiliseren rond -40%”, vertelt Lieven Vanlommel, CEO bij Foodmaker. “Als we naar de Belgische markt kijken zitten we ondertussen op -20% ten opzichte van vorig jaar. Het verplichte thuiswerken laat zich vooral voelen in de terugval binnen de ‘on the go’-categorie voor aankopen van een kant-en-klare gezonde lunch.” Energierepen en –dranken en iced coffees doen het wel goed.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?