iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoewel de prijzen in 2023 nog verder zijn gestegen, wist de categorie droge pasta vrij goed stand te houden, vooral dankzij de dynamiek van de huismerken en een trend van premiumproducten bij de A-merken.
Het komt niet echt als een verrassing dat de volumes van droge pasta in 2023 zijn teruggelopen met 2,9% (NielsenIQ, MAT P01 2024). Dat is veel voor zo’n categorie en tegelijk vrij weinig, gezien de prijsstijgingen die ze de voorbije jaren te verwerken kreeg. In vergelijking met 2021 gaat het toch al om een prijsverhoging van bijna 30%. Vorig jaar alleen al kwam er nog eens 10% bij. “De stijging van de pastaprijzen in de supermarkten is grotendeels toe te schrijven aan de evolutie van de tarweprijs, en dan vooral van de harde tarwe die wordt gebruikt om pasta te maken”, verklaart Thomas Blomme, commercieel directeur bij Soubry.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?