- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Paul Bulcke, CEO van Nestlé, ontving enkele dagen geleden de Leadership Award van de vMA Management Association, die een integer leadership, gekoppeld aan maatschappelijk engagement honoreert. Bij deze gelegenheid gaf hij zijn kritische visie op de financiële en zakenwereld, en op bedrijven, politiek en de burgers. "We zijn de lange termijn uit het oog verloren. Wat er gebeurd is in de financiële wereld is daar het symptoom van. Op school leerde ik dat de banken de olie van de economische motor zijn. Maar de financiële instellingen zijn gaan denken dat ze de motor zelf zijn, met alleen oog voor de korte termijn", zei hij tegen onze collega's van Trends. "Maar terwijl ondernemingen in het verleden ook eerder korte termijn dachten, evolueren ze nu in tegenovergestelde richting. Steeds meer bedrijven denken op lange termijn. Nestlé is een lange termijn onderneming. (...) De welvaartstaat is gebaseerd op productiviteitsstijgingen en leven op krediet. Politici moeten dus de gordel aansnoeren, maar weten ook dat een probleem aanpakken hun herverkiezing kan bemoeilijken." Bulcke vindt daarom dat de mentaliteit van de burgers dringend moet veranderen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?