Personeel Ikea Belgie aan rand van wanhoop: “Doe iets”
- Personeel krijgt te maken met onbegrijpende en zelfs agressieve klanten
- Medewerkers roepen op om winkels te sluiten
De Belgische en Nederlandse winkels van Ikea blijven tot nader open, maar daar is niet iedereen van het personeel blij mee. Op sociale media uiten ze hun ongenoegen over onvriendelijke en zelfs agressieve klanten en hun werkgever die hen ondanks alle maatregelen laat verder werken. “Ik ben tot vier keer beginnen wenen van onmacht.”
“Ongelooflijk hoeveel mensen vandaag zijn komen winkelen in Ikea, voor dat noodzakelijke bloempje, dekovertrek, of kastje. Klanten komen ongelooflijk dichtbij, begrijpen niet waarom je vraagt afstand te houden, hoesten of niezen in hun blote hand, of stoffen zakdoek. En als ze al een papieren zakdoek gebruiken, gooien ze deze niet in de vuilbak, maar gewoon tussen de voorraden. (…) Tot vier keer toe ben ik beginnen wenen van onmacht.” Het is één van de schrijnende getuigenissen van medewerkers van Ikea België die her en der op sociale media opduiken. Ze roepen hun werkgever op om de winkels te sluiten, maar krijgen voorlopig geen antwoord op hun oproep.
Een getuigenis zegt dat er overleg geweest is met de sociale partners, maar zonder resultaat. Intussen roeren de vakbonden zich steeds meer om het personeel in winkels beter te beschermen. De christelijke bediendebond ACV Puls wil duidelijke regels voor winkels. “Klanten moeten hun aankopen en boodschappen kunnen doen, maar wel met naleving van bepaalde regels en beperkingen zodat te volle winkels worden vermeden. Het winkelpersoneel staat nu mee in de vuurlinie.” Concreet stelt de vakbond voor dat er een middagonderbreking wordt ingevoerd van 1,5 à 2 uur, voornamelijk voor voedingswinkels. “Dat verlicht het werk voor het personeel. Die tijd kan ook gebruikt worden om de rekken aan te vullen”, zegt ACV-secretaris Kristel Van Damme.
Gondola probeerde Ikea België vergeefs te bereiken voor een reactie. Zodra we een reactie krijgen, kan u die hier lezen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?