Pharmapets
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Pharmapets
Pharmapets heeft nu ook een Franstalige versie van zijn website gelanceerd. Hiermee wil de Belgische online webwinkel voor dierenvoeding van ex-Fun topman Sven De Waele de Waalse markt bedienen. Bovendien wordt het bereik ook meteen naar Frankrijk uitgebreid. En in september komt er een abonnementsformule.
Joeri en Sven De Waele, twee mede-eigenaars en drijvende krachten achter speelgoedketen Fun, stapten in januari 2018 op. Samen met dierenarts Valerie Vanderlinden startte Sven toen Pharmapets op, een webshop voor dierenvoeding, speelgoed en farmaproducten. “Voorlopig concentreren we ons op voeding, want we groeien zo hard, dat wij weinig tijd hebben om ons te focussen op nieuwe producten, zoals niet voorschriftplichtige gezondheidsproducten”, zegt hij. In die categorie blijft het assortiment en dus ook de omzet voorlopig vrij beperkt.
De groei van Pharmapets is groot. Maandelijks stijgt het aantal verzonden pakketten met 10 à 20%. In juni overschreed de webshop de drempel van 6.000 stuks per maand. “Er komen veel nieuwe klanten en we merken dat ze ook klant blijven. Dat vertaalt zich in de volgende cijfers: in 2018 was de omzet 1 miljoen euro. Dit jaar verwachten we de 5 miljoen euro te halen”, zegt De Waele.
Momenteel is de verdeling van de omzet 50/50 tussen Vlaanderen en Nederland, hoewel in dat laatste land de concurrentie groter is. Met de opening van de Franstalige versie wil Pharmapets zijn groei versnellen door ook in Wallonië de markt te bewandelen. “Die markt is proportioneel even groot als de Vlaamse. In het eerste jaar zullen we er de omzet naar schatting met 20 à 25% kunnen doen groeien”, voegt hij toe.
Met de Franstalige webshop breidt Pharmapets zijn aanwezigheid ook uit naar Frankrijk. “Het is mooi meegenomen, maar niet echt een prioriteit. Deze markt is zeer prijsgevoelig en we moeten goed letten op de kostprijs. De verzendprijs ligt bijvoorbeeld hoger. De Franstalige website is dus vooral bedoeld om een relevante positie in België uit te bouwen”, zegt De Waele. Die markt wordt momenteel vooral door Zooplus bespeeld, die in Europa marktleider is.
Door de snelle groei moest Pharmapets vorige week naar een nieuw magazijn verhuizen. “Wij zaten voordien met onze 350 m² veel te krap. Nu beschikken we over 700 m²”, legt hij uit. De fulfilment doet de webwinkel zelf. “Het is een zeer competitieve markt. Wij kunnen vandaag merkelijk goedkoper opereren dan wanneer we de logistiek zouden outsourcen. In het magazijn werken 3 à 4 mensen en op het hoofdkantoor nog eens vier mensen. “Als er een piek in de vraag is, moeten zij ook bijspringen”.
Voorlopig focust De Waele vooral op voeding voor katten en honden. “Die is goed voor 99% van onze activiteit. Wij willen eerst in die markt accelereren. Parafarmacie voor katten en honden wordt dan ook onze volgende doelstelling, niet zozeer voeding voor andere dieren”, legt hij uit.
In die context wordt het volgende project de lancering van een abonnementsformule. “In september willen wij ermee starten. Als extra service zal de klant kunnen beschikken over een automatisch bestelsysteem”, klinkt het tot slot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?