/
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
/
Modeketen Pimkie, eigendom van de familieholding Mulliez, staat te koop. Na meer dan tien jaar van moeilijkheden heeft de familie mulliez besloten een koper te zoeken voor haar dochteronderneming die gespecialiseerd is in confectiekleding voor vrouwen.
"De huidige aandeelhouder is op zoek naar een oplossing met een externe aandeelhouder en geeft zichzelf enkele maanden om deze zoektocht te realiseren en de best mogelijke oplossing te vinden”, bevestigde Pimkie maandag aan AFP. Het bedrijf telt ongeveer 1.500 werknemers en iets meer dan 300 winkels (waarvan 232 in eigen handen) in een twintigtal landen, waaronder België. Het Franse bedrijf heeft een jaaromzet van ongeveer 200 miljoen euro (2020). Pimkie, dat in 1971 werd opgericht, verkeerde al verschillende jaren in moeilijkheden. Uiteindelijk werd crisismanager Philippe Favre in januari aangesteld als algemeen directeur, wat een voorbode was van een herstructurering en van winkelsluitingen. Maar nu heeft de familie Mulliez dus besloten om op zoek te gaan naar een koper. "Pimkie staat te koop en er is een lastenboek: ze hebben de mogelijkheid van een pensioenfonds ingetrokken en zoeken een aandeelhouder die het bedrijf een toekomst kan geven," legde Karine Therage, winkelmanager en vakbondsafgevaardigde (CFE-CGC), uit aan AFP. Zij vreest echter dat de toekomstige koper ook winkels zal sluiten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?