Planet Parfum (België) en Milady (Luxemburg), twee parfumketens die behoren tot de groep Bogart, krijgen vanaf 1 oktober een nieuwe naam: April. Daarmee volgen ze de naam die de groep in andere landen gebruikt. Het perfecte moment ook voor een nieuwe strategie…
Planet Parfum (in België) en Milady (in Luxemburg) maken deel uit van de Franse Bogart-groep. In 2018 nam de groep Distriplus (Di, Planet Parfum) over van een dochteronderneming van de groep Ackermans & van Haaren, op zoek naar een tweede adem. Een jaar later kwamen daar ook de 17 Luxemburgse parfumerieën van Milady bij. Bogart, dat sinds 1975 parfums en cosmetica maakt, exploiteerde zijn parfumerieën al onder de naam April in Frankrijk, Israël en de Verenigde Arabische Emiraten. Daarom heeft de groep nu besloten om haar netwerk te homogeniseren en de Belgische en Luxemburgse winkels vanaf 1 oktober om te dopen tot April.
Een vleugje vernieuwing
De groep maakt van zijn nieuwe identiteit gebruik om de beloften en waarden van de keten te herformuleren. Ook zal ze een "innovatief" getrouwheidsprogramma lanceren. De slogan "You are April", die in samenwerking met Add Retail is ontwikkeld, maakt deel uit van een communicatiecampagne die op grote schaal zal worden verspreid via de radio, de pers, op affiches en in teasers. De campagne is opgebouwd rond inclusieve boodschappen en 6 zinvolle verbintenissen. De timing van de campagne is goed gekozen, aan de vooravond van de kerstinkopen, een zeer strategische periode.
Anouk Poëy de Langlais (voormalig medewerkster bij Yves Rocher en Dior), directeur marketing en communicatie bij Bogart, vertelt over haar ambities: "Met de transformatie van onze merken bevestigen wij opnieuw onze 4e plaats in Europa binnen de sector. We willen de distributie van producten versterken binnen een lokale aanpak, nieuwe categorieën aanbieden, zoals ecologisch verantwoorde producten of electro-beauty, en onze expertise op het gebied van parfum en huidverzorging in de verf zetten in dit resoluut vernieuwende loyaliteitsprogramma "You are April"."
Focus op omnichannel
De keten zal binnenkort ook zijn online verkoopplatform versterken: het nieuwe platform dat is voorzien vanaf 3 november zal 30.000 referenties aanbieden, wat de omnichannel-dimensie waar April de voorkeur aan geeft, nog versterkt. Toch blijft ook het netwerk van winkels van essentieel belang: het stelt de consulenten in staat producten te testen, stalen te geven en advies te verstrekken. Uit de statistieken blijkt namelijk dat 85% van de klanten zowel online als offline kopen, terwijl 15% alleen online shopt.
April heeft 97 winkels en 33 instituten in België en het Groothertogdom Luxemburg, stelt 449 mensen tewerk en opende onlangs 3 nieuwe winkels in België (het Brusselse Flageyplein, Boncelles, Sprimont). Volgens de cijfers van de keten zijn de Franstalige klanten talrijker: 145.082 in Brussel, 292.210 in Wallonië en 94.062 in Vlaanderen. Het bedrijf heeft een aandeel van 20% in de Belgische parfum- en cosmeticamarkt. Vorig jaar behaalde Planet Parfum nog een omzet van 71 miljoen euro, goed voor 27% van de activiteiten van Bogart.
De strategie van Bogart vertrekt nu van twee divisies: Bogart Beauty Retail en Bogart Fragrances & Cosmetics. Tanguy de Ripainsel (voormalig CEO bij Planet Parfum) is benoemd tot directeur van Bogart Beauty Retail.