iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
In een recent onderzoek onder de 15 grootste supermarktketens van Europa blijken Lidl en Ahold Delhaize de twee beste retailers op het gebied van de transitie naar meer plantaardige eiwitten en dus een planeetvriendelijker model. Het onderzoek werd uitgevoerd door Madre Brava, een Amerikaanse milieu-ngo.
Van de 15 supermarkten die zijn beoordeeld door de ngo Madre Brava, springen Lidl en Ahold Delhaize eruit als de twee Europese koplopers in verantwoorde voedseltransitie. "Retailgiganten Ahold Delhaize en Lidl zijn in een race verwikkeld om de eerste retailers ter wereld te worden die hun proteïneaanbod afstemmen op gezondheidsdoelstellingen voor mens én planeet", schrijft de ngo in haar persbericht. Als onderdeel van het onderzoek vroeg Madre Brava de 15 grootste supermarktketens van Europa of ze de ambitie hadden om de uitstoot van hun toeleveringsketen te verminderen en of ze de Europese consumenten wilden ondersteunen bij de overgang naar een meer plantaardige voeding. Hoewel alle supermarkten verklaren dat ze tegen het einde van het jaar klimaatdoelstellingen zullen implementeren die scope 3 van SBTi’s FLAG (Forest, Land, Agriculture - bosbouw, grondgebruik, landbouw) omvatten, waren het vooral Lidl en Ahold die er bovenuit staken.
De Lidl-keten zet zich in om in de 31 landen waar hij actief is een nieuw evenwicht te vinden in zijn verkoop van dierlijke en plantaardige eiwitten. De keten had er zich al publiek toe verbonden om in zes Europese landen (Oostenrijk, België, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland) het aandeel plantaardige eiwitten te verhogen en het aandeel conventioneel vlees en zuivel te verlagen. De Ahold Delhaize Group heeft bevestigd dat al zijn voedingsdistributiekanalen in Europa zich tot doel stellen om tegen eind 2024 meer plantaardige eiwitten en minder voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong te verkopen. Albert Heijn, onderdeel van Ahold Delhaize en marktleider in Nederland, heeft al toegezegd zijn verkoop te herschikken om te komen tot een verdeling van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten.
Volgens de ngo Madre Brava is voedsel de op een na grootste bron van broeikasgasemissies ter wereld. Er wordt ook op gewezen dat voeding in de EU de belangrijkste oorzaak is van consumptiegerelateerde klimaatverandering, verantwoordelijk voor 38% van de uitstoot. Nico Muzi, algemeen directeur van de milieu-ngo verklaarde in dit verband: "De Europese consument wil haar of zijn vleesconsumptie verminderen. Supermarkten kunnen deze verschuiving naar gezondere, duurzamere voeding ondersteunen door natuurlijke voeding en plantaardige producten goedkoper en toegankelijker te maken."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?