Elk kwartaal biedt GfK Retail Reports een directe kijk op de recente ontwikkelingen in de Belgische non-food retailmarkt. Wij hebben het verslag van het eerste kwartaal van 2013 voor u hieronder per categorie samengevat.
Over het algemeen zijn de cijfers en het rapport positief. Onderzoeksbureau GfK spreekt van “een vliegende start van het nieuwe jaar”.Consumentenelektronica: -14%Ook dit jaar gaat de consumentenelektronicamarkt van start met een negatieve evolutie van 14% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012. De televisiemarkt gaat dit jaar achteruit met maar liefst -22%. Maar er is ook goed nieuws: luidsprekers doen het behoorlijk goed en groeien 22%. De prijsdalingen van september 2012 verklaren dit succes volgens GfK.
IT & Office: +11%De verkoop binnen de totale IT en office equipment sector gingen er in waarde met bijna 11% op vooruit, mede dankzij de toename van IT-hardware producten zoals tablets en laptops. Ook toetsenborden speciaal voor tablets doen het goed. De consument kijkt binnen deze categorie meer naar de keuze van materialen, design, kleur en gebruiksvriendelijkheid dan vroeger.
Groot huishoudapparatuur: negatieve trendHet negatieve groeiritme tijdens het laatste kwartaal van 2012 zet zich verder tijdens de eerste 3 maanden van 2013. De teleurstellende koopjes en de slechte maand februari hebben die negatieve trend verder versterkt.
Kleine huishoudtoestellen: +5%Ondanks het feit dat sommige categorieën het nog steeds moeilijk hebben, groeien de meeste producten nog wel. In totaal is de markt met een kleine 5% gestegen tijdens het eerste kwartaal. Koffietoestellen groeien 2% en de Personal Care-categorie herpakt zich na een moeilijk 2012. Elektrische tandenborstels en scheermachines zorgen hier voor de meeste groei.
Media en Entertainment: -13,7%De fysieke entertainmentdragers staan onder druk en dalen 13,7% in omzet (tov Q1 2012) ondanks enkele toptitels. Film gaat na een positief laatste kwartaal in 2012 licht achteruit met 2,7%. Spelletjes op de PC blijven blijven het goed doen in de gamingindustrie. De verkoop van consoles, games en hun hardware krijgen het daarentegen nog steeds hard te verduren. Ondanks enkele toptitels in de muziek dalen de fysieke muziekdragers met 14%.
Telecom: +36%De telecomsector gaat het 2013 van start zoals het 2012 beëindigde: met een positieve groei. Concreet steeg de omzet 36% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012. Hiermee is telecom opnieuw de sterkste stijger binnen de 'Technical Consumer Goods'-markt. De grootste groei is wederom weggelegd voor de smartphones, met een stijging van meer dan 60% ten opzichte van Q1 2012. Ook telefoonhoesjes en mobiele headsets gaan vooruit.
Mode: -5,6%De omzet binnen de kleding- en schoenenretail valt met 5,6% terug ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012. De grootste daling zien we in het segment “schoenen”, meer specifiek de damesschoenen.Boeken: Spectaculaire stijgingDe eerste drie maanden van 2013 stegen vooral de literaire fictie en de kinderboeken. Het succes van de erotische thrillers voor vrouwen blijft duren en ook literaire romans doen het goed. De groei situeert zich over alle verkoopkanalen, maar vooral de online verkoop stijgt, namelijk met 7%.