- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
PostNL wil de uitbouw van de activiteiten in het pakjesverkeer en de e-commerce versnellen. Hiervoor worden 1.600 extra banen gecreërd. Bij de postdivisie daarentegen, verdwijnen opnieuw 2.000 banen. Dat liet de onderneming vandaag weten bij de presentatie van jaarcijfers voor 2016.
Volgens algemeen directeur Herna Verhagen is de afbouw van het aantal jobs in de postdivisie noodzakelijk omdat de postmarkt blijft krimpen. Zo verwerkte PostNL in het vierde kwartaal van 2016 ruim 8% minder post dan in dezelfde periode in 2015. Het aantal pakjes nam daarentegen toe met 13%. Volgens haar zal deze groei door de opmars van het onlineshoppen aanhouden.
“De sterke groei in onze binnenlandse 2C-volume zette zich voort als gevolg van de positieve trend in e-commerce. We hebben onze marktpositie in 2B verder versterkt. Ook in België zagen we een sterke volumegroei”, aldus Verhagen.
“We verwachten dat onze pakketten- en crossborder activiteiten de komende jaren sneller gaan groeien dan eerder verwacht. Dit is terug te zien in onze toekomstplannen en ondersteunt de versnelling van onze transformatie”, aldus Verhagen. PostNL verwacht daarentegen dat de volumes van de briefpost dalen met 7 tot 9% in 2017.
De versnelling van de omzetgroei van de pakkettendivisie zal extra investeringen in de infrastructuur vergen. PostNL wil het netwerk uitbreiden door te investeren in een aantal nieuwe sorteer- en bezorgcentra in de Benelux, die naar verwachting vanaf 2018 operationeel zullen zijn. “Daardoor zullen we ook onze innovatieve en marktgerichte oplossingen kunnen blijven uitbreiden en onze service niveau in België en Luxemburg in lijn brengen met wat we onze Nederlandse klanten aanbieden”, klinkt het.
PostNL ambieert een positie als ‘het toonaangevende logistieke e-commerce bedrijf’ in de Benelux. “Dat zal leiden tot verdere winstgevende groei”, zegt het. De financiële resultaten waren vorig jaar echter niet zo bijster goed: de omzet nam licht af tot 3,4 miljard euro (-1%) en het operationeel resultaat daalde met 14% tot 291 miljoen euro.
De rivaliteit in de Benelux met bpost wordt dus duidelijk aangescherpt. Eind vorig jaar wees PostNL opnieuw een overnamebod van de Belgische groep af. Het bedrijf had problemen met de mogelijke invloed van de Belgische overheid en betwijfelde of de combinatie uiteindelijk succesvol zou zijn. Het gaf een duidelijke voorkeur aan het standalone scenario. Daarin speelt de omschakeling van een traditioneel postbedrijf naar aanbieder van post- en logistieke oplossingen een centrale rol. Daarom is nu dus beslist om het plan ‘Transformatie 2017-2020’ te versnellen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?