- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische consument wil wel duurzamer consumeren, maar voor de grote meerderheid is prijs toch de doorslaggevende factor. De verantwoordelijkheid voor duurzaamheid legt de consument bij de handel en de overheid. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van Fairtrade Belgium.
Fairtrade Belgium (het vroegere Max Havelaar) liet een onderzoek uitvoeren bij 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag. Daaruit blijkt dat de meerderheid (81%) van de consumenten zegt bewust te willen consumeren, maar dat ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%).
De dominantie van prijs in het aankoopgedrag is een constante in de studieresultaten. Ruim de helft van de Belgen kiest voor de supermarkt of winkel die de scherpste prijzen verzekert (58%)
Verantwoordelijkheid bij de industrie en de overheid
De prijsgedreven Belg legt de verantwoordelijkheid voor meer duurzame voeding in de eerste plaats bij de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%) en dan pas bij zichzelf (49%). Ruim de helft (58%) vraagt de overheid om strengere criteria op te leggen opdat voeding sowieso Fairtrade zou zijn.
Prijs en beschikbaarheid: de grootste drempel naar Fairtrade
70% van de consumenten zegt meer Fairtrade producten te willen kopen als deze niet duurder zijn en als er meer promoties aangeboden worden (65%).
“Geen consensus over verantwoordelijkheid”
“Zowel consumenten als producenten, retailers en verwerkers van producten zien het belang van duurzaamheid in. Er is echter geen consensus over wie de verantwoordelijkheid neemt. Volgens de consument zijn supermarkten en merken aan zet. Echter, als zij vandaag de stap zetten richting meer duurzaamheid dan moeten zij concurreren met spelers die durven braderen met voedsel”, zegt Lily Deforce van Fairtrade Belgium.
Fairtrade Belgium pleit daarom voor “spelregels” die supermarkten en merken beschermen tegen zichzelf zoals fiscale stimulansen voor duurzame producten, en een schaalvergroting om het gewicht van de kosten in de keten te drukken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?