De vogelgriepepidemie in Europa en de VS, gecombineerd met de oorlog in Oekraïne, duwt de prijs van eieren naar nieuwe hoogten. België wordt niet gespaard. Vooral agrovoedingsbedrijven maar ook consumenten worden getroffen.
De eierensector heeft te maken met een dubbele crisis die het mondiale aanbod vermindert en de prijzen de hoogte in jaagt. Sinds verschillende maanden worden zowel Europa als de VS getroffen door een vogelgriepepidemie. Frankrijk, de grootste producent in Europa, is het zwaarst geraakt met ongeveer 8% van de legkippen die vernietigd werden, meldt Reuters vandaag. De situatie is amper beter in de VS, waar meer dan 19 miljoen kippen geëlimineerd sinds het begin van dit jaar, 6% van het totale bestand. Zonder te spreken van het feit dat de eierproducenten ook te maken krijgen met stijgende energiekosten, net als stijgende kosten voor grondstoffen van kippenvoer.
Resultaat: de groothandelprijs van eieren explodeert. In Frankrijk bedraagt de verhoging 70% in vergelijking met vorig jaar. In de VS gaat de verhoging tot 200%. De prijzen zullen nog een tijdje op een hoger niveau blijven. De oorlog in Oekraïne heeft een dubbel effect: enerzijds gaat de prijs van grondstoffen de hoogte in, anderzijds vermindert het aanbod. In 2021 produceerde Oekraïne zo’n 14 miljard eieren, goed voor ongeveer de helft van de Europese import. Oekraïne bevoorraadt ook de landen van het Midden-Oosten, die zich nu nu op de Europese markt richten.
Tekort niet te vermijden
Behalve de eierproducenten zelf zijn de andere slachtoffers de ondernemingen die eieren en afgeleide producten gebruiken. Ze zitten gevangen tussen de stijgende prijzen en de supermarkten die weigeren hun prijzen in de winkel op te trekken, na de prijsonderhandelingen die eerder gevoerd werden. De prijsverhoging van de eieren gaat in België tot 50%, meldt Fevia, en komt bovenop de stijging van andere kosten, die van grondstoffen en zonnebloemolie op kop. De impact voor de consument is op korte termijn eerder beperkt. “De verkoopprijs van eieren is de voorbije weken met gemiddeld 5% gestegen”, zegt Siryn Stambouli, woordvoerder van Carrefour België. Carrefour bevoorraadt zich nochtans exclusief in België. Op langere termijn zijn prijsverhogingen onvermijdbaar en zijn ook tekorten te verwachten. “We kunnen ons verwachten aan tekorten in de vorm van beperktere beschikbaarheid, omdat de vraag groter zal zijn dan het aanbod.”