De markt van de scheerproducten is normaal gezien een toonbeeld van stabiliteit, maar forse prijsdalingen leidden het voorbije jaar bij sommige scheerproducten tot een grote groei in volumes. Wat is de oorzaak?

Met de zomer in zicht halen veel consumenten de scheermesjes boven, op zoek naar een glad lichaam. De markt van de scheerproducten is doorgaans vrij stabiel, maar deze keer is er een heel opvallende verschuiving te zien in de cijfers van NielsenIQ (MAT P02 2024): er was het voorbije jaar bij mesjes voor mannen een forse prijsdaling van 22,9%, die het volume een duw gaf van 30,1%. Eenzelfde stevige prijsvermindering was er te zien bij de scheerapparaten voor mannen: een prijsdaling van 23,1%, die zorgde voor een volumegroei van 26,8%. De promotiedruk is groot in de retail, nu veel supermarkten én merken klanten willen (terug)winnen, na jaren waarin de inflatie hoog was. Eva Biltereyst, woordvoerster bij Colruyt Group, bevestigt dat promoties hun stempel drukken op de categorie. “We zien dat er regelmatig — permanent? — kortingen zijn van 1+1 gratis, ofwel 50% korting bij aankoop van twee producten. Als prijsvolger volgen wij die promo’s.”