- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De marketingstrategie van de energiedrank Red Bull is altijd zeer in het oog lopend, zo niet opvallend, geweest. Het merk heeft nogmaals hard toegeslagen. Door de sprong op niet minder dan ongeveer 38,6 km boven het aardoppervlak van de Oostenrijker Felix Baumgartner te financieren en te sponsoren, is het merk er opnieuw ruimschoots in geslaagd een staaltje marketing van internationale allure te laten zien. Meer dan acht miljoen kijkers hebben de recordsprong direct op YouTube gevolgd. Het budget, hoewel niet bekend, is ongetwijfeld meer dan gigantisch, maar de zichtbaarheid die dit evenement heeft gekregen is dat evenzeer. Het merk zou overigens van plan zijn een documentaire over de operatie uit te zenden onder de naam “Red Bull Stratos”.
Sport, records en het extreme zijn in het algemeen altijd zeer belangrijke elementen geweest in de strategie van Red Bulls merkcommunicatie. Het merk bezit voetbalclubs en de renstal Nascar en sponsort daarnaast Linsy Vonn (alpineskiën) en Sebastien Loeb (rallycross). Het is ook bekend in de Formule 1, aangezien Red Bull Racing momenteel een van de beste autorenstallen ter wereld is.
Maar Red Bull is ook beroemd vanwege evenementen als de Red Bull X-Fighters dat de grootste freestyle motorcross kampioenen opvoert, of door Cliff Diving (extreme duiksprongen). Een “braver” evenement, dat niettemin aanslaat in België: de jaarlijkse zeepkistrace… Het merk blijft vaag over de bedragen die worden geïnvesteerd in sport en evenementen, maar dankzij deze marketingstrategie is het een van de meest gewaardeerde merken. Zo heeft het maar liefst 32,5 miljoen fans op Facebook.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?