- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
FMCG-reus Unilever heeft vorig kwartaal en in heel 2014 beneden de verwachtingen gepresteerd. Dat is de teneur na de bekendmaking van de resultaten van Q4 en het boekjaar 2014. Bovendien verwacht het Nederlands-Brits bedrijf geen onmiddelijke verbetering in 2015.
Omzetgroei door prijsstijgingenHet bedrijf achter merken als Lipton, Axe en Dove boekte in het vierde kwartaal van 2014 een omzet van 12,1 miljard euro, goed voor een groei van 2,1%. De verwachtingen lagen echter hoger, en de groei was dan nog vooral te danken aan prijsstijgingen. De prijzen werden met 2,5% verhoogd terwijl de verkochte volumes met 0,4% daalden.
Wisselkoersen nekken groeiIn heel 2014 daalde de omzet van het concern, mede door negatieve wisselkoerseffecten, met 2,7% naar 48,4 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten en andere eenmalige effecten was er wel een groei van 2,9%. De nettowinst steeg in heel 2014 met 5% naar 5,5 miljard euro.
Dalende vraag
Unilever heeft vooral in de opkomende markten te kampen met een dalende vraag: de omzet daalde er met maar liefst 5,7% in 2014. Maar ook in Europa en Noord-Amerika ging de omzet met bijna 1% achteruit. Vooral in de categorieën Home Care en Personal Care heeft Unilever te kampen met sterke concurrentie.
Geen beterschapDe al bij al teleurstellende resultaten deden het aandeel van Unilever op de beurs alvast dalen. En jammer genoeg verwacht het bedrijf geen beterschap voor 2015. “We verwachten dat onze resultaten voor het eerste kwartaal in de lijn van de jaarresultaten van 2014 zullen liggen, en dat de groei zal verbeteren in de loop van het jaar. We blijven gefocust op een competitieve, winstgevende, consistente en verantwoordelijk groei”, zegt CEO Paul Polman.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?