iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Rijst en pasta zijn onmiskenbare sterkhouders van de categorie droge voeding: het zijn artikelen die iedereen thuis altijd bij de hand wil of moet hebben in de keuken. We aarzelen dus niet om ze op te slaan, wat ook de reden is die ze tot belangrijke categorieën maakte en op het hoogtepunt van de pandemie en de verschillende lockdowns zelfs tot een tekort leidde. Het jaar 2020, dat werd gemarkeerd door corona, was dus het jaar van alle records. Een situatie die tijdens het daaropvolgende jaar tegelijk tot een logische terugval leidde.
Droge pasta: in 2021 daalde deze categorie met ongeveer 5% in omzet en 8% in volume ... waarmee het nog steeds veel beter ging (-10% in waarde en -5% in volume) dan in 2019, het referentiejaar vóór COVID-19. Een jaar later blijkt uit de NielsenIQ MAT-cijfers, afgesloten op 26 februari 2023, dat de curves opnieuw danig stijgen. Te beginnen met de prijs: +17,2% over de zonet genoemde NielsenIQ-periode! Natuurlijk heeft de reden deze keer niet met de gezondheidscrisis te maken, maar wel met de economische toestand: de huidige inflatie komt immers niet langer alleen voort uit de stijgende energieprijzen, maar wel uit de ondertussen zeer ongunstige geopolitieke en klimatologische omstandigheden. Om pasta te maken, zo leggen industriëlen uit, heb je harde tarwe nodig, waaraan op dit ogenblik een chronisch tekort van 2 miljoen ton op de markt is om die te produceren. Er is echter hoop op een verbetering van de situatie, aangezien de Europese en Australische producenten de hoge prijzen hebben aangegrepen om hun volumes te verhogen, de Oekraïense export ondanks de oorlog weer op gang is gekomen, en deze factoren op middellange termijn een deel van de druk op de markt zouden moeten verlichten, vooral na de rampzalige harde-tarweoogst in Canada, het land dat veruit de grootste producent van deze grondstof is ter wereld.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?