‘Disrupt or be disrupted’. Met de nieuwste editie van Gondola Academy’s Retail Media Event voor de deur legt Sarah Duchazeaubeneix (NielsenIQ), die als experte zal spreken op het event, uit waarom dit evenement simpelweg een must is voor professionals uit de sector die een stap voor willen blijven.

Inspirerende sprekers, verrijkende ontmoetingen, lekker eten en natuurlijk een publiek van marketeers die willen leren en zichzelfverbeteren, dat is de cocktail die Gondola Academy serveert op het Retail Media Event 2024: Disrupt or be disrupted, op 10 oktober. In de aanloop naar dit belangrijke evenement stelden we een paar vragen aan Sarah Duchazeaubeneix, Western Europe commercial leader, retail collaborative projects  NielsenIQ en gastspreker op het event.

Waarom is retail media zoveel meer dan alleen maar een 'hype' en welke rol spelen ze in de retailsector?

Retail media zijn niet nieuw, maar ze zijn gestructureerder geworden en gaan  er op technologisch vlak elke dag sneller op vooruit. Gezien de snelle groei wordt het vaak gereduceerd tot een nieuwe mogelijkheid om inkomsten te genereren. Toch is het ook een ongelooflijke kans om je concurrentiepositie te verbeteren door op een andere manier met je consumenten in contact te komen.

Wat zijn de risico's voor een retailer die aarzelt om retail media volledig te omarmen?

Ik weet niet of er echt risico's zijn, het hangt allemaal af van hoe ambitieus je plannen zijn wat retail media betreft. Hebben we het over het opzetten van een volledig 'retailmedianetwerk' of over het verkopen van een paar assets, vooral op websites? Is ons publiek groot genoeg? Zijn de technologie en de teams die nodig zijn voor marketing en rapportage voldoende ontwikkeld en bekwaam om een positieve ROI-vergelijking te garanderen? En ga zo maar door. In het algemeen denk ik dat het risico is dat we onvoldoende gestructureerd zijn om te begrijpen hoe de krantengetrouwheid evolueert en hoe we moeten reageren om de cursor in hun voordeel te verplaatsen.

Is het voor sommigen al te laat?

Sommige grote spelers hebben weinig of geen vooruitgang geboekt bij het structureren van hun retailmediapropositie. Het is nog niet te laat, maar nu de concurrentie met de dag toeneemt, zullen ze met een degelijke, differentiërende propositie moeten komen, en een die misschien gebruik heeft kunnen maken van de inzichten die merken verzameld hebben die zichzelf eerder hebben gestructureerd hebben.

Waarom zouden professionals uit de sector naar Gondola Academy’s Retail Media Event moeten komen?

Ik heb met interesse het onderzoek gelezen dat Gondola Academy vorig jaar heeft uitgevoerd: er zijn nog steeds veel vragen over dit onderwerp en het evenement dat Gondola A Academy organiseert zal een verscheidenheid aan visies laten zien, gezien de beroepen en sectoren die vertegenwoordigd zijn. Het wordt zeker interessant!

Welke thema's komen er aan bod tijdens uw presentatie?

NielsenIQ zal komen met een zeer inzichtelijk prisma, gericht op het begrijpen van koopgedrag en meetlogica, en ondersteund door talrijke discussies met Europese retailers over dit onderwerp. Er zullen ook spelers zijn die min of meer gevorderd zijn in het retailmediatraject. Het zal interessant zijn om te zien hoe de term 'retail media' wordt begrepen en geïmplementeerd.

Het Retail Media Event 2024 vindt plaats op 10 oktober in evenementencentrum Kattebroek in Dilbeek. Voor meer informatie, klik hier.