- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarkten spelen een belangrijke rol in het ongezonde voedingspatroon van consumenten, zegt het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano in een onderzoek. In Vlaamse supermarkten staat tegenover elke tien meter schapruimte voor ongezonde voeding slechts 3,6 meter gezonde voeding. Dat terwijl supermarkten vaak uitpakken met het feit dat ze gezonde voeding promoten.
Er is in Vlaamse supermarkten een overaanbod aan ongezonde voeding en aan promoties en reclameboodschappen voor ongezonde voeding, zegt het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano. De overheidsinstelling bekeek het aanbod in 55 supermarkten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl en Aldi in 16 Vlaamse gemeenten. De vijf supermarkten zijn samen goed voor een marktaandeel van 59%. Uit het onderzoek bleek dat alle supermarkten meer ruimte vrijmaakten voor ongezonde dan voor gezonde voeding, met een gemiddelde van 3,6 meter schapruimte voor gezonde voeding tegenover 10 meter voor ongezonde producten. De grootste concentratie aan ongezonde, ultrabewerkte voeding (97,5%) was – niet verrassend – te vinden aan de kassa. Aan de voor- en achterkant van gangpaden bedraagt dat respectievelijk 72,2% en 58,5%. Ongezonde voeding wordt ook zwaarder gepromoot: zoetwaren en zoete koekjes zijn de voedselcategorieën met gemiddeld het hoogste aantal marketingboodschappen op verpakkingen per 10 meter schaplengte. De onderzoekers zien een belangrijk verschil naar gelang de buurt waarin supermarkten gelegen zijn. Winkels gelegen in buurten met lagere inkomens bieden meer ongezonde voeding aan dan in die met hogere inkomens.
Er zijn ook belangrijke verschillen tussen supermarktketens. De discounters Aldi en Lidl hadden samen met Colruyt de beste algemene verhouding gezonde tegenover ongezonde cumulatieve schaplengte. Bij Colruyt blijkt de gunstige score deels te verklaren door de afwezigheid van producten aan de kassa’s. Delhaize heeft dan weer een veel betere score voor gezond aanbod op minder prominente plaatsen in de winkel.
Verhouding gezonde/ongezonde voeding in de rekken
Aldi |
0,45 |
Lidl |
0,39 |
Colruyt |
0,39 |
Delhaize |
0,27 |
Carrefour |
0,25 |
Gemiddelde: 0,36
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?