#3 Impulsproducten hebben danig te lijden gehad onder de gezondheidscrisis en de sanitaire maatregelen in de winkels. Hoe is de situatie vandaag? Ontdek het in onze mini-reeks. Afsluiten doen we met brillen.

Brillen, of het nu zonnebrillen of brillen met corrigerende glazen zijn, hebben de laatste jaren hun intrede gedaan in de supermarkten. Het aanbod heeft zich daar ook ontwikkeld, tot groot ongenoegen van de traditionele opticiens, en wordt meestal beheerd door de leverancier zelf, die verantwoordelijk is voor het bepalen van het assortiment, het plaatsen van de uitstalling, het beheer van de voorraad en het aanvullen ervan. Deze werkwijze is niet universeel: Colruyt, bijvoorbeeld, werkt anders en beheert zelf zijn voorraad en herbevoorrading. De verscheidenheid van benaderingen en spelers maakt het niet gemakkelijk om deze markt te beschrijven in cijfers, die moeilijk te verkrijgen zijn. De recente evolutie is echter wel duidelijk: “Tijdens de pandemie hebben de zonnebrillen niet veel succes gehad, wat kan worden verklaard door het feit dat mensen minder gereisd hebben tijdens 2020 en de danig tegenvallende zomer van 2021”, onderstreept Alexandre Gaudissart, CEO van het merk SILAC. Leesbrillen daarentegen kenden een positieve verkoop. Onze gesprekspartner verklaart de verscheidenheid van hun gebruik: “Voor sommige verziende consumenten is het een noodbril, terwijl het voor anderen de enige bril is die ze hebben.” Eén ding is zeker: de kwaliteit van de brillen die in supermarkten worden verkocht, neemt toe. “Vanaf het begin van het ontwerp van de nieuwe collecties tot aan de uiteindelijk geproduceerde loten hechten wij groot belang aan de voortdurende controle ervan en de onafhankelijke tests die door certificeerder Intertek worden uitgevoerd.”

Aanstekers

Bent u benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie? 

Klik hier!
Aanstekers

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine