iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Ondanks een omzetstijging van 8,4% gedreven door organische groei en prijsstijgingen, moest Nestlé in 2022 ook enkele klappen incasseren. Zo zakte niet enkel het volume weg, maar daalde de nettowinst met maar liefs 45,2%.
De totale omzet van Nestlé is in 2022 met 8,4% gestegen tot 94,4 miljard Zwitserse frank (95,38 miljard euro). Zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Daar zaten de forse prijsstijgen van onder meer 10% in het vierde kwartaal voor iets tussen. De organische groei bereikte 8,3%, het hoogste niveau sinds 2008. Maar dat belette niet dat de nettowinst van de groep met 45,2% kelderde tot 9,3 miljard Zwitserse frank (9,4 miljard euro), na een uitzonderlijk 2021 dat goed was voor een winst van 16,9 miljard Zwitserse frank (17,08 miljard euro). Dat de winst daalde heeft onder meer te maken te maken met de stijging van de grondstofprijzen, bevoorradingsproblemen in verband met de oorlog in Oekraïne, en melkproducten en Arabica-koffie die duurder zijn geworden. En niet alleen de winst ging achteruit, ook het volume. In het laatste trimester van 2022 vielen de volumes met 2,46% terug. De slechtste resultaten werden daarbij opgemeten in de Amerikaanse markt. Opvallend: het is van 1999 geleden dat Nestlé nog verliezen op vlak van volumes moest incasseren. Toch is Nestlé niet de enige die zijn volumes ziet dalen. Door de verminderde koopkracht als gevolg van de inflatiedruk staan de volumes bij verschillende spelers van verschillende categorieën onder druk.
Voor 2023 verwacht Nestlé verdere prijsstijgingen. Bovendien rekent de groep ook op een verdere stijging van zijn organische groei (tussen 6 en 8%), "met een focus op herstel van onze brutomarge, intensivering van marketinginvesteringen en verhoging van de vrije kasstroom", aldus topman Mark Schneider. "Nestlé's waardecreatiemodel plaatst ons in een sterke positie om onze doelstellingen voor 2025 te bereiken en betrouwbare en duurzame rendementen voor de aandeelhouders te genereren."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?