iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De segmenten alcoholische dranken en aperitieven hebben meer te lijden onder de crisis dan de bieren in de retail. De ginrage lijkt voorbij, de verkoop van wodka houdt stand en de rum, die vroeger bestemd was voor een veeleisender publiek, wordt steeds populairder.
We weten allemaal hoe het op dit moment gaat: na goede verkopen tijdens de gezondheidscrisis verliezen de levensmiddelencategorieën in 2022 over het algemeen terrein. De segmenten sterkedranken en andere alcoholische dranken, maar ook de aperitieven, zijn hetzelfde lot beschoren, want zij verliezen respectievelijk 6,7% en 6,0% in omzet, met name door de ineenstorting van de volumes. De situatie is hier dus minder rooskleurig dan die van het biersegment, dat beter weerwerk biedt tegen de crisis. Is de hoge prijs van alcoholische dranken dan de schuldige? “Alcoholische dranken stonden in 2022 sterk onder druk door de inflatie en het veranderende economische klimaat”, zegt Yannick Vermeulen, category manager off trade bij Jet Import, dat onder meer Kraken-rums en Bushmills-whisky’s verdeelt. “Bovendien is de consumptie buitenshuis weer gestegen ten opzichte van de periode voor de gezondheidscrisis. De sterkedranken, die deel uitmaken van deze categorie, stonden dus ook onder druk.” Vincent Vanden Poel, senior category development manager bij Bacardi-Martini, haalt dezelfde redenen aan: “De verkopen zijn gedaald, omdat ze worden vergeleken met een eerder jaar van sterke verkopen als gevolg van de coronacrisis en de sluiting van de horeca. We zitten nu echter weer op een normaal niveau, met een geleidelijke verschuiving van de retail naar de horeca.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?