- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
België telt slechts 1 webshop per 22 bedrijven, blijkt uit een onderzoek van Kompass Benelux. Daarmee doet ons land het beter dan Frankrijk, dat maar 1 webshop per 25 ondernemingen telt maar aanzienlijk minder goed dan Nederland, waar één bedrijf op acht een webwinkel heeft.
1 webshop per 22 bedrijven: dat is de Belgische situatie. Daarmee doet ons land het iets beter dan onze zuiderburen, die maar 1 webshop op 25 ondernemingen tellen, maar dan weer heel wat slechter dan Nederland, waar één bedrijf op acht een webwinkel heeft. Die online stores zijn voor 91% het werk van bedrijven met 0 tot 5 werknemers. Verrassend? Maarten Kuiper vindt van niet.
"Webwinkels zijn al lang niet meer het privilege van enkele grote merken, ze zijn ook voor de kleintjes een haalbare kaart”, vertelde de Managing Sales Partner van Kompass Benelux aan onze collega’s van Dutch IT-channel. Volgens Kuiper zijn webwinkels de weerslag van een gezonde economische dynamiek. "De tijd waarin een website nog louter fungeerde als visitekaartje, is voorgoed voorbij," merkt hij verder op. "E-commerce is vandaag een prioriteit. De grote troef van een webshop is dat hij zeer toegankelijk is. Het is vandaag ook veel goedkoper om een webwinkel op te starten dan om een verkooppunt in te richten. Het aantal webwinkels in een land is een prima indicatie over hoe het met het ondernemerschap daar is gesteld”, besluit Kuiper.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?