- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sligro, de Nederlandse horecagroothandel, heeft zijn verlieslatende Belgische vestiging, die zwaar werd getroffen door de coronacrisis, met 60 miljoen euro afgewaardeerd. Dat maakte de onderneming bekend bij de voorstelling van zijn halfjaarcijfers.
Voor de hele groep bedroeg de omzet voor de eerste 6 maanden van 2020 943 miljoen euro, een daling van 16,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Belgische omzet daalde met 28 miljoen euro tot 85 miljoen euro. De negatieve impact verschilt per merk van Sligro in België. De omzetdaling is relatief beperkt bij JAVA, dat goed ingeburgerd is in de zorgsector, maar veel merkbaarder bij Sligro-ISPC, dat vooral de horeca bedient. Hoewel Sligro benadrukt dat het hard heeft ingegrepen om de kosten te verlagen in lijn met de dalende omzet, heeft het zijn Belgische activiteiten afgewaardeerd met 60 miljoen euro, op basis van goodwill. Sligro erkent dat het waarschijnlijk te veel heeft betaald voor de overname van Java en ISPC, maar blijft overtuigd van de positieve vooruitzichten voor de lange termijn. Ter herinnering: de moeilijkheden bij zijn Belgische vestiging is niet alleen te wijten aan de coronacrisis. Vorig jaar boekte het bedrijf in ons land al een nettoverlies van 11 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?