EuroShop
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
EuroShop
#1 Drie jaar na de coronapandemie vond in Düsseldorf opnieuw EuroShop plaats, één van de grootste retailbeurzen ter wereld en daarom ook één van de afspraken die we absoluut niet wilden missen. Onze redactie maakte een selectie van de belangrijkste innovaties. Ontdek ze in onze serie. Starten doen we met de koelsystemen van Danfoss.
Investeren in koelsystemen is één van de duurste uitgaven voor foodretailers. Hoge energieprijzen dwingen hen meer dan ooit na te denken over hoe ze efficiënt met energie omspringen. Ook strengere milieuwetgeving duwt hen die richting uit, maar tegelijk willen ze natuurlijk ook koel- en vriesbanken met de juiste looks en commerciële impact. In hallen 14, 15,16 en 17 – één hal meer dan bij de vorige editie - presenteerden fabrikanten in Düsseldorf hun antwoorden op al die energie-uitdagingen. Vaststelling daarbij: artificiële intelligentie (AI), data en technologie doken overal op de beurs op, maar spelen ook een grote rol in het verhogen van de energie-efficiëntie van koel- en toonbanken en energiesystemen in het algemeen. Verschillende fabrikanten etaleerden oplossingen waarbij die elementen op de voorgrond stonden. Daarbij ook Danfoss, dat met de Optyma Control een platform creëerde voor het energiebeheer van koude ruimtes. Het bestaat uit een aantal intelligente functies zoals een ‘defrost lock’ om ijsvorming tegen te gaan in gekoelde ruimtes. Het gebruikt een adaptieve technologie die ervoor zorgt dat het aantal ‘defrost’ cycli naar beneden gehaald wordt, waardoor ook de energieconsumptie daalt en de koeling van de voedingsproducten optimaal is en de levensduur van producten verlengd wordt. Het systeem kan geïntegreerd worden met software die retailers een duidelijke blik geeft op de energieprestaties en via simulaties en alarmsystemen kan geoptimaliseerd worden. Eén ervan is het Alsense Digital Services Platform van Danfoss, vertelt product manager Julian Hall. “Ons systeem verzamelt de data van alle controlepunten, of ze nu afkomstig zijn alarm-, temperatuur- of energiedata zijn. We verzamelen en visualiseren die op bedrijfsniveau. Dat bespaart heel wat tijd omdat je niet bij elke individuele winkel moet gaan kijken waar er moet bijgestuurd worden. We hebben een softwaresysteem dat je een score geeft voor de energie-efficiëntie van je koelingssysteem en aangeeft waar je nog winst kan maken. We kunnen ook tonen hoe je score evolueert over een bepaalde periode en op basis daarvan adviseren wat je kan doen om het energieverbruik en de efficiëntie van je koelsystemen te verbeteren.” Eén excuus hierbij: een sexy foto kunnen we u niet aanbieden bij dit product, maar laat de energiebesparing dat compenseren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?