Producten met een feestverpakking zijn vaak duurder dan de 'klassieke' variant die tijdens het jaar verkocht wordt. Dat blijkt uit een prijsvergelijking die RTBF deed in zijn uitzending ‘On n’est pas des pigeons’. 

‘On n’est pas des pigeons’, een uitzending van RTBF die zich richt op consumptiemodes, deed recent een prijsvergelijking om te kijken of producten met een feestverpakking duurder zijn dan hun ‘klassieke’ variant die heel het jaar door wordt verkocht. Het resultaat is verrassend: hoewel het product hetzelfde blijft, kost de feesteditie systematisch meer dan de klassieke versie. Nochtans verandert er niks aan het formaat, de hoeveelheid, de smaak of de samenstelling van het product. 

Enkele voorbeelden? Een doos met Kinder-chocoladerepen kostte plots 2,69 euro voor de feestelijke verpakking, terwijl dat anders maar 2,01 euro was voor de klassieke versie, ofwel een stijging van 30%. Hetzelfde geldt voor Côte d’Or: bouchées in een pak van 200 g kostten normaal 3,24 euro, terwijl datzelfde pak met Kerst 10% meer kost. Iets gelijkaardig zien we bij Mars waar de prijs van een doos Celebrations ook 10% meer kost, de prijs steeg van 20,43 euro per kilo naar 22,28 euro voor de kersteditie. Hoewel deze voorbeelden al erg opmerkelijk zijn, is het toch M&M’s die het meest geld weet te slaan uit de feestperiode. Zo worden de chocolaatjes normaal voor 10,45 euro per kilo verkocht en steeg die prijs met maar liefst 95% tot 20,27 euro voor hun kerstspecial. Slim bekeken van de merken of puur bedrog van de klant? We laten de keuze aan u...