- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Terwijl de verkoop van pilsbieren jaar na jaar afneemt, leggen de brouwers zich nu toe op bieren met een sterkere smaak en meer karakter.
Hoewel de pilsbieren qua volumes nog altijd de markt domineren, zijn de consumenten steeds meer op zoek naar nieuwigheden. Ze willen met andere woorden verrast worden. De brouwerijen produceren dan ook steeds meer speciaalbieren, die zich onderscheiden door hun brouwwijze of sterkere karakter en intensere smaak. “We merken dat de consument steeds meer keuze wil, vooral in een rijpe markt als België”, zegt Ief Timmermans, commercieel directeur van AB InBev. “Dit zoeken naar verscheidenheid gaat hand in hand met complexiteit. We concentreren ons op het uitbouwen van een sterke portefeuille met een verscheidenheid aan smaken. Tegelijk zijn er natuurlijk bepaalde trends waar we rekening mee houden: alcoholvrije bieren, speciaalbieren en premiumisering.” Wat betreft AB InBev vallen vooral de komst van het sterke blonde bier Victoria (8,5% alcohol), dat in de zomer van 2020 met veel publiciteit werd gelanceerd, en Kwak Blond en Kwak Rouge, die in maart jongstleden op de markt werden gebracht, te vermelden.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?