Volgens het laatste rapport van consultancybedrijf Capgemini dat gisteren gepubliceerd werd, zal het gebruik van spraakassistentie zes keer meer opleveren in de komende drie jaar. Het zou in de toekomst dus een belangrijke rol kunnen spelen voor retailers en de hele e-commercesector.

In haar nieuwste rapport, Conversational Commerce: Why Consumers Are Embracing Voice Assistants in Their Lives, benadrukt Capgemini het belang van spraakassistenten voor de interactie tussen retailers en hun klanten. Daarvoor ondervroeg het technologiebedrijf  5.000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, Amerika en Groot-Brittannië. Dankzij deze enquête kon Capgemini niet alleen een zicht krijgen op de manier waarop consumenten de spraakassistenten gebruiken, maar kon het ook in kaart brengen hoe die de winst van retailers kan doen toenemen.

Spraakassistentie levert in 3 jaar 6 keer meer op

Uit het rapport blijkt dat het merendeel van de consumenten spraakassistenten de beste manier vinden om te interageren met bedrijven. 24 % van de ondervraagden zou spraakassistentie zelfs verkiezen boven het gebruik van websites, en ruim 31 % verkiest het zelfs boven een winkelbezoek. Dat aantal zou in de toekomst nog flink toenemen, aldus Capgemini.

Consumenten die nu al met spraakassistentie werken, zouden op die manier zo’n 3 % van hun totale koopbedrag uitgeven. En die uitgaven zouden zelfs nog toenemen tot 18 % in de komende drie jaar. Al heeft dat natuurlijk negatieve gevolgen voor winkel- en websitesbezoeken.

Belang voor retailers

70 % van de ondervraagden blijkt tevreden te zijn met de kwaliteit van hun spraakassistent. Vooral 33 tot 45 jarigen maken gebruik van het programma en dat om een wel heel specifieke reden. Naast het feit dat de spraakassistentie handsfree is, automatiseert het ook de dagelijkse winkeltaken, wat de klant meer comfort biedt. Toch speelt ook de kwaliteit van de stemherkenning een belangrijke rol. Zo vindt bijna driekwart van de consumenten het belangrijk dat de spraakassistent hun accent herkent en de woorden begrijpt.

Retailers doen er dus goed aan om te investeren in kwaliteitsvolle spraakassistentie. Naast tevreden klanten levert het ook gratis mond-aan-mondreclame op. En dat komt de winst van het bedrijf ten goede.Volgens CEO Mark Taylor zal spraakassistentie in de toekomst een ware revolutie ontketenen op het vlak van interactie tussen consumenten en bedrijven. “Spraakassistentie heeft zich in onze levens genesteld en biedt de klant een gemakkelijke en rijke interactie zoals hij die nog nooit beleefd heeft. Merken die mee op de kar springen, zullen niet alleen een betere band krijgen met hun klanten, maar zullen ook hun eigen groeimarges enorm verbeteren.”