- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het aantal consumenten dat probeert af te dingen op prijs, is het afgelopen jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het NSZ bij 549 diverse handelszaken uit de non food.
Het aantal consumenten dat spontaan een korting vraagt is het afgelopen jaar met maar liefst 27% is toegenomen, zegt het NSZ. En dat is opvallend meer dan bij gelijkaardig onderzoek vorig jaar. “Steeds meer klanten deinzen er niet voor terug om in de winkel of aan de kassa om een korting te vragen. Ze gaan daarbij steeds verder, zitten niet om een leugen verlegen, volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee”, klinkt het zelfs.
Toch valt ook op dat steeds meer handelaars weigeren in te gaan op zo’n prijsreductieverzoeken: vorig jaar weigerde 14% systematisch in te gaan op zo’n vraag, nu is dat aantal toegenomen tot 29%. Winkels die wel op een kortingsvraag ingaan doen dat haast uitsluitend bij trouwe klanten of consumenten die een omvangrijk aantal items aankopen.
Het NSZ wijst de grote ketens met de vingers. Zij organiseren heel het jaar door sterke promotieacties, waardoor de consument gewoon geraakt prijsverlagingen. “Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks. Ook bij de zelfstandige detailhandel dus. Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?