iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Delhaize heeft voor het eerst in één van zijn winkels een stil uur voorzien voor mensen met autisme. Eerder maakte Carrefour bekend dat het twee uur per dag de muziek uit zet, om het winkelen aangenamer te maken voor hoogsensitieve klanten of voor wie op het autismespectrum zit.
Supermarkten zijn vaak een beproeving voor wie hoogsensitief is en/of in het autismespectrum zit. Zowel Delhaize als Carrefour introduceren daarom speciale stiltemomenten. Carrefour zet elke dag, behalve op zaterdag, tussen 14 en 16 uur de muziek uit en dimt daarbij ook de lichten. Zo’n 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief en zijn dus zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai, zegt de keten. Affiches in de winkels leggen het initiatief aan klanten uit. De maatregel kadert in het integratieplan van Carrefour, waarmee de retailer wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen. “Het is de bedoeling dat deze mensen in alle rust hun boodschappen kunnen doen.” De twee stille uren worden ingevoerd in de geïntegreerde Hyper- en Market-supermarkten. Franchisenemers zijn vrij om de maatregel toe te passen zoals ze willen.
Delhaize organiseerde woensdag op zijn beurt voor het eerst een stil uur in één van zijn winkels. Het gaat om een test van 4 weken die loopt in het filiaal Leopold III in Evere, waar het van maandag tot en vrijdag mogelijk is tussen 9u en 10u stil te winkelen. Op dat moment is het ook minder druk in de winkel. Andere winkels sluiten zich vanaf maandag 5 december bij het initiatief aan. Net als bij Carrefour worden lichten gedimd, worden er geen mededelingen gedaan via speakers en worden de biep-geluiden aan de kassa stiller gezet. De twee initiatieven komen niet uit de lucht vallen: stille uren in supermarkten bestaan al in onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?