AB InBev
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev
Biergigant AB InBev behaalde betere resultaten dan verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar. Zowel de omzet als de EBITDA stegen aanzienlijk.
In het eerste kwartaal van 2023 steeg de omzet van AB InBev met 13,2% tot 14,21 miljard dollar. Ook de EBITDA nam met maar liefst 13,6% toe tot 4,75 miljard dollar. Dit is meer dan de groei die analisten hadden voorspeld (+9,9% omzet en +5,6% EBITDA). De onderliggende winst bedroeg 1,31 miljard dollar, tegenover 1,2 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2022, en de onderliggende winst per aandeel steeg met 8,7% tot 0,65 dollar. Het enige minpuntje was dat de volumes met 'slechts' 0,9% groeiden. Dat was iets lager dan de 1% groei die analisten hadden voorspeld. Het concern was ook verheugd over het feit dat zijn kredietbeoordeling door Moody's was verhoogd van Baa1 naar A3 en door S&P van BBB+ naar A-. “Dit is een teken van erkenning van onze vooruitgang op het gebied van schuldafbouw en onze sterke vrije kasstroom", zei het bedrijf in een verklaring.
"We behaalden een omzetgroei van 13,2%, met een combinatie van een volumegroei van 0,9% en een omzetgroei per hectoliter van 12,4%, dankzij prijsacties, verdere premiumisering en andere initiatieven op het gebied van productbeheer", aldus AB InBev. "De EBITDA steeg met 13,6%, met een margeverhoging van 13 basispunten, ondanks verwachte ongunstige grondstofkosten en terwijl we onze verkoop- en marketinginvesteringen in onze merken verhoogden." In het eerste kwartaal profiteerde AB InBev van het sterke herstel van de vraag in China, terwijl de verkoop van haar wereldwijde merken (Budweiser, Stella Artois en Corona) met 15,4% steeg, de binnenlandse markten niet meegerekend. De controverse rond ‘Dylan Mulvaney', de transgenderrechtenactiviste met wie de brouwer samenwerkt, woog echter op de resultaten in de VS, met een daling van de totale volumes met 1%.
"We blijven onze investeringen op de lange termijn doorzetten. Deze resultaten versterken ons vertrouwen in de veerkracht van de biercategorie, de effectiviteit van onze strategie en het vermogen van ons platform om consistente winstgevende groei te leveren", aldus Michel Doukeris, CEO van de brouwerijgroep. Voor de rest van het jaar verwacht AB InBev nog steeds dat de EBITDA zal groeien in lijn met haar vooruitzichten op middellange termijn van +4% en +8%, en dat de inkomsten sneller zullen stijgen dan de EBITDA, "dankzij een gezonde mix van volumes en prijzen".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?