- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De 57ste editie van de beurs Batibouw was opnieuw een groot succes met meer dan 300.000 bezoekers, iets wat organisator FISA LIVECOM eigenlijk niet had verwacht.
Het persbericht van de organisatoren straalt, terecht, van optimisme. Elk jaar trekt de beurs voor al wie (ooit) wil bouwen of verbouwen, of gewoon interesse heeft in "wonen" honderdduizenden bezoekers. Door de verplicht verhoogde veiligheidsmaatregelen en de sombere berichten uit de bouwsector, had men enigszins met een terugval rekening gehouden. Niets was minder waar.
Dank aan de lage rentevoeten?
Er waren uiteindelijk 302.677 bezoekers die de beurs bezochten. Voor een deel heeft dit succes zeker te maken met de lage rentevoeten: het geld op de spaarboekjes brengt niets op en lenen is nog nooit zo voordelig geweest. Maar er is meer.
We zagen bij heel wat exposanten een ander aanpak. Er werd meer aandacht besteed aan beleving eerder dan het zuivere promoten van producten. Laat dat nu net zijn wat de consument vandaag zoekt. Of om het met de woorden van Pierre Hermant, CEO van Fisa, te zeggen: "Er werd aanzienlijk veel werk met de exposanten verricht opdat hun deelname aan BATIBOUW een succes zou worden, onder andere door ervoor te zorgen dat zij meer dan ooit aan de verwachtingen van de bezoekers voldoen."
Tweeledige beurs blijft moeilijk.
Batibouw is zowel een vak- als een consumentenbeurs. Hoewel de organisatie de dubbele beurs als een troef bestempelt en dit uiteraard het bezoekersaantal ten goed komt, blijft het voor de exposanten een moeilijke oefening om beide doelgroepen op de juiste manier te benaderen. Velen geven aan dat ze eigenlijk een ander soort beursstand nodig hebben voor de eerste twee dagen, zodat de professionele bezoeker correct kan ontvangen worden. Niet iedereen kan zich de luxe permitteren om een deel van de stand op te offeren aan vergaderruimte. Sommigen hebben vooral boodschap aan die pro-dagen, de meesten dan weer net niet. Het maakt dat sommige stands op de professionele dagen niet bemand zijn. Het is de reden dat er toch nog te weinig standen in het teken van "beleving" worden opgebouwd of er eigenaardig uitzien voor de consument met deels afgesloten ruimtes.
Zoals in ons voorgaand artikel Hoogmis van de bouw ontdekt tuin reeds aangehaald, zijn we in dat opzicht blij met initiatieven zoals de "Tuinkamers". Graag zien we meer van dergelijke initiatieven voor de inspiratie-zoekende (ver)bouwer. Afspraak hiervoor op de volgende editie van 16 tot 26 februari 2017.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?