istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
istock
De Belgische melkboeren zijn misnoegd. Aldi verlaagde zijn melkprijzen, net als andere retailers, een actie waar de boeren de dupe van dreigen te worden. “Corona was niet meer dan een pauze. De strijd om de laagste prijzen is herbegonnen.”
De Belgische melkboeren zijn boos, nu Aldi en Albert Heijn uitpakken met stuntprijzen voor melk. Aldi verlaagde onlangs zijn prijzen voor halfvolle melk naar 55 cent per liter, evenveel als Albert Heijn. AH hanteert al een paar jaar dergelijke lage prijzen, maar Aldi heeft dus pas onlangs het mes gezet in de melkprijs. De beslissing zet kwaad bloed bij de Belgische melkboeren . “De boeren kunnen hun brood niet verdienen”, zegt voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat Hendrik Vandamme. “We zien grondstoffen en arbeid duurder worden, maar de melkprijs stijgt niet mee.” Een klacht die ook bij de Boerenbond en de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie te horen is.De prijzen voor consumptiemelk zijn in ons land tot 44 procent lager dan in Nederland en Duitsland, volgens de confederatie. “Corona heeft een pauze ingelast, maar nu pikken we opnieuw de draad van twee jaar geleden op. De strijd om promotie-acties en om publiek wordt opnieuw ingezet. De melkboeren zijn de dupe: omdat de marges voor aankopers te klein geworden zijn, zetten ze verder druk om de prijzen te verlagen”, zegt een topman uit de zuivelsector die enkel off the record wil spreken.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?