- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
65 Europese supermarktketens en voedingsproducenten hebben een Europese gedragscode ondertekend die de voedselketen duurzamer moet maken. Daarbij AB InBev, Ahold Delhaize, Carrefour, Colruyt Group, Nestlé, Mondelez, PepsiCo, Danone en Unilever.
De Europese Commissie heeft een gedragscode voor een verantwoordelijke voedingsproductie en -marketing gelanceerd die deel uitmaakt van de Farm to Fork-strategie, die tegen 2050 moet leiden tot een klimaatneutrale voedingsketen tegen 2050. De code werd ondertekend door 65 supermarktketens en voedingsreuzen zoals AB InBev, Ahold Delhaize, Carrefour, Colruyt Group, Nestlé, Mondelez, PepsiCo, Danone en Unilever. Zij roepen bedrijven uit hun sector op om de gedragscode mee te ondertekenen.
Met de ondertekening engageren de bedrijven zich om beter te doen op vlak van duurzaamheid, met als doel duurzame en gezonde voedingpatronen toegankelijker te maken voor iedereen. Dat moet gebeuren via onder meer promotie van groenten, fruit en peulvruchten, dierenwelzijn, verminderen van voedselverspilling en transparante informatie van consumenten.
Bij de gedragscode ligt de nadruk op samenwerking in de hele voedselketen, wat niet evident is: de belangen van de verschillende partijen lopen soms ver uiteen. Dirk Jacobs, directeur-generaal van sectorfederatie FoodDrinkEurope, wijst erop dat hier en daar compromissen nodig zullen zijn. Onder meer bij landbouworganisaties klinkt het dat er een zwart-wit-definitie van duurzaamheid gehanteerd worden, terwijl er volgens een gradueel verschil tussen verschillende vormen van duurzaamheid. Ook de transparantie tegenover consumenten en de Nutri-Score zijn bij sommigen ter discussie.
Voor Ahold Delhaize-topman Frans Muller is de gedragscode een mijlpaal: “We kunnen hier niet anders dan ambitieus zijn. Ik ben er vast van overtuigd dat we alle actoren in de waardeketen nodig hebben om de transformatie van het voedselsysteem effectief te laten zijn. Wij omarmen het initiatief van de Code en moedigen andere bedrijven in de Europese voedselvoorzieningsketen aan zich aan te sluiten, om zo een wereldwijde verandering op gang te brengen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?