- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarkten promoten vaker minder gezonde producten, blijkt uit een analyse van gezondheidsinstituut Sciensano. Een slechte zaak, klinkt het.
Sciensano bekeek een jaar lang de reclamefolders van de grootste vijf Belgische supermarktketens, zijnde Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour (Market) en Lidl. Van de meer dan 15.000 promoties voor voedingsproducten bleek minder dan 10 procent om vers fruit en groenten te gaan. Meer dan de helft schoof minder gezonde voeding naar voor, in de vorm van 'ultrabewerkte' voeding. Die heeft allerlei processen doorlopen en wordt gekenmerkt door toevoeging van zout, suiker, vetten en andere additieven. Voorbeelden ervan zijn bewerkt vlees of vis (worst, burger), snacks, instantsoepen, sauzen, chocolade, snoep, frisdranken, klaargemaakte gerechten zoals pizza. Volgens Sciensano heeft dat deels met de winstgevendheid van die producten te maken: ze zijn langer houdbaar, waardoor de klant er meer van koopt. Sciensano stelde ook vast dat de voorkant van de folders wel vaak gezonde voeding toonden, maar de rest ervan niet. Nutri-Score is een goeie stap in de richting, vindt Sciensano, maar het is nog niet voldoende. Er kwamen ook opmerkelijk verschillen aan het licht: zo gingen bij Colruyt 62% van de folderpromoties over ultrabewerkte voeding, bij Lidl was dat net geen 42%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?