Gemakkelijk, snel en niet zo duur: thuisleveringen zitten in de lift. Bij Colruyt is het aantal leveringen met 100% gestegen, ook bij andere supermarkten is er een forse stijging. 

Corona gaf thuisleveringen een stevige duw in de rug, vandaag zet het succes zich door. Bij Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt, dat zich van oudsher toelegt op afhalingen in winkels of speciale afhaalpunten, is vorig jaar het aantal thuisleveringen meer dan verdubbeld. De dienst levert vandaag al op meer dan de helft van het Belgisch grondgebied en is van plan nog verder uit te breiden. Voor supermarkten betekent een groter bereik én nieuwe klanten. “We merken trouwens dat we met die thuisleveringen nieuwe klanten aantrekken, die na zo’n thuislevering ook naar onze supermarkten komen”, zegt verantwoordelijke Leen Dedobbeleer aan Gazet Van Antwerpen. Bij Delhaize is er in een jaar tijd een stijging van om en bij 25% zegt woordvoerder Roel Dekelver. “De grootste reden daarvoor is de tijdwinst. Mensen hebben tijdens corona ontdekt dat ze 's avonds om 22 uur vanuit hun luie zetel de wekelijkse boodschappen kunnen bestellen door op enkele knopjes op hun smartphone te drukken. Klanten moeten daar niet veel voor doen, want een nieuwe bestelling van een klant is gemiddeld voor 80 procent dezelfde als de vorige bestelling. Wat je wil kopen, staat dus vaak al klaar in de applicatie.” Carrefour en Albert Heijn zien dezelfde trend, maar geven geen cijfers, al geven ze aan dat de groei ‘boven 10%’ ligt. Ook de online supermarkt Crisp surft mee op de evolutie. “Onze omzet is in een jaar tijd met 58% gegroeid. Ook het gemiddelde aantal producten per bestelling is in een jaar tijd van 33 naar 36 gestegen”, aldus directeur België Charlotte Van Loock. De kosten voor thuisleveringen verschillen erg van retailer tot retailer: bij Collect&Go kost het 12,95 euro, bij Crisp 2,95 euro. Naargelang het soort of hoeveelheid aankopen kunnen klanten daar iets van af doen.