- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische supermarkten zullen de voorgestelde afronding van kassatickets bij cash betalingen niét toepassen. De sector zou er immers 1,5 miljoen euro per jaar door dreigen te verliezen, zegt handelaarsorganisatie Comeos.
Twee weken geleden werd op de ministerraad een aangepast voorstel aanvaard voor een uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kassatickets zouden kunnen afronden op 5 cent. Die (niet-verplichte) afronding zou echter enkel gelden voor cash betalingen. Niet voor maaltijdcheques of elektronische betalingen. Daardoor is er geen sprake meer van een nuloperatie, zegt gedelegeerd bestuurder van Comeos Dominique Michel.
“Het symmetrische afronden moest ervoor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden”, zegt Michel. Met de nu voorgestelde afronding kan de klant echter de meest gunstige betaling voor zichzelf kiezen, en dan is het de handelaar die aan het langste eind trekt.
“Een klant met een kasticket van 100,02 euro, zal kiezen voor cash betaling – en dus dank zij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro kan dan beter elektronisch betaald worden, want er mag niet afgerond worden. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig – maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan. We schatten het verlies op jaarbasis op anderhalf miljoen euro voor de sector.”
Uit een rondvraag van Comeos blijkt dan ook dat de supermarktketens de afronding niet zullen toepassen. “Naast het risico op dat verlies, moet je ook rekenen dat een aanpassing van de kassasystemen handenvol geld kost”, besluit Michel. “Een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos zorgt aan de kassa. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?