- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De prijzen in de supermarkten blijven toenemen. Volgens Test-Aankoop zijn de prijzen tussen juni 2021 en juni 2022 met bijna 10% gestegen. Bij de producten die de consumentenorganisatie onderzocht bleken vooral deegwaren, frituurolie en halfvolle melk het duurst.
In april schoten de prijzen met 5,86% omhoog, in mei met 7,44% en in juni met 9,55%. En de prijzen blijven maar stijgen zo blijkt volgens Test-Aankoop. Om haar beweringen te staven, baseerde de organisatie zich op een selectie van meer dan 3.000 producten bij Albert Heijn-, Aldi-, Carrefour-, Colruyt-, Cora-, Delhaize- en Lidl-winkels. Daaruit leren we dat zuivelproducten in juni 12,9% duurder zijn geworden, op de voet gevolgd door kruidenierswaren (+11,4%) en visproducten (+11,4%). Daarna volgen vleeswaren (+10%), vlees (+8,1%), groenten (+7,3%), schoonmaakmiddelen (+6,8%) en fruit (+2,5%). Voor bepaalde artikelen afzonderlijk werden zelfs stijgingen van meer dan 20% opgetekend. Dit is het geval voor deegwaren (+ 34,3%), Noordzeegarnalen (+ 33,6%), frituurolie (+ 29,5%), boter (+ 27,5%), tomaten (+ 24,6%), halfvolle melk (+ 21%), olijfolie (+ 20,8%), gemalen koffie (+ 20,4%) en mayonaise (+ 20,2%). Test-Aankoop besluit dat een gezin van twee nu 37 euro per maand meer moet uitgeven voor hetzelfde mandje dan een jaar geleden en 8 euro meer dan in mei.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?